Odpowiedzialne zakupy – zastanów się jakie produkty kupujesz

2017-05-26, 13:50

Odpowiedzialne zakupy – zastanów się jakie produkty kupujesz
Podczas codziennych zakupów podejmujemy szereg decyzji. Wiele z nich ma potem wpływ m.in. na środowisko, w którym żyjemy.Foto: pixabay / domena publiczna

W 15 krajach europejskich (w tym w Polsce) ruszyła kampania „Chcemy wiedzieć”, w ramach której konsumenci apelują do producentów czołowych marek o jawność łańcuchów dostaw. Do informowania o przestrzeganiu praw człowieka wzywają instytucje międzynarodowe. W ramach kampanii w dniach 28-31 maja w Polsce gościć będą obrońcy prawa pracowniczych z Indii, którzy przedstawią m.in. działania w łańcuchu dostaw dla firm obuwniczych i skórzanych. O inicjatywie w Polskim Radiu 24 mówiły Joanna Szabuńko (Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie) i Joanna Sawicka-Gajin.

Posłuchaj

26.05.2017 Joanna Szabuńko (Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie) i Joanna Sawicka-Gajin o odpowiedzialnych zakupach.
+
Dodaj do playlisty

Joanna Szabuńko tłumaczyła, że łańcuch dostaw to cały proces produkcji, często przechodzący przez kilka krajów. – Na każdym etapie pracują ludzie i każdy ma wpływ na środowisko naturalne. W jawności chodzi o to, by wiedzieć, skąd się biorą buty, które kupujemy, w jakich warunkach zostały wyprodukowane, czy ludzie i środowisko nie ucierpieli na tym procesie – mówiła.

Podkreśliła, że informacje, dotyczące etapów produkcji często nie są znane nie tylko konsumentom, ale samym firmom, zamawiającym dany produkt. – Ważne, by śledziły, monitorowały i mogły zapobiegać nadużyciom – zaznaczyła.

Joanna Sawicka-Gajin oceniła, że ze strony konsumenckiej także ważna jest świadomość tego, skąd dany produkt pochodzi. Dodała, że coraz więcej osób zwraca na to uwagę. – W ostatnią kampanię włączonych jest 15 krajów europejskich, takie działania dzieją się na całym świecie. To ważna informacja dla konsumentów, że ten nasz glos nie jest jednostkowy, ale są ludzie na całym świecie i wtedy to już faktycznie siła – przekonywała.

Joanna Szabuńko wyjaśniała, że metki to nie jedyny sposób komunikowania się firmy z konsumentami. Informacje o łańcuchu dostaw, jej zdaniem, mogłyby znaleźć się np. na reklamach. Prostą formą są również certyfikaty, np. Fair Trade.

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu był Wiesław Molak. 

Polskie Radio 24/ip

___________________

Data emisji: 26.05.2017

Godzina emisji: 13:09


 

Polecane

Wróć do strony głównej