Jak ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych? Ekspertka radzi, co robić

Wielu Polaków uda się w lecie na zagraniczne urlopy. Część z nich jako środek transportu wybierze samolot. Sandra Suchojad z firmy Zwrotzalot.pl opowiadała na antenie Polskiego Radia 24, co zrobić w sytuacji, gdy zawinią linie lotnicze, oraz jak ubiegać się o odszkodowanie. Mówiła również o popularnym w tanich liniach zjawisku overbookingu. 

2024-06-24, 15:07

Jak ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych? Ekspertka radzi, co robić
Sandra Suchojad z firmy Zwrotzalot.pl mówiła na antenie Polskiego Radia 24 o sposobach ubiegania się o odszkodowanie od linii lotniczych. . Foto: shutterstock/Werner Lerooy

Posłuchaj

Sandra Suchojad o odszkodowaniach od linii lotniczych (PR24)
+
Dodaj do playlisty

Sytuacje, w których pasażerowie składają roszczenia wobec linii lotniczych, nie należą do łatwych. 

- W takich przypadkach warto skorzystać z usług firm, które zajmują się profesjonalnie składaniem roszczeń. Oprócz tego możemy się również zgłosić do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które popiera prawa konsumenta i jest w stanie nam pomóc. Linie lotnicze często bagatelizują roszczenia pasażerów. Jeśli widzą profesjonalne firmy, to odpowiadają inaczej - przekonuje Sandra Suchojad. 

"Okoliczności nadzwyczajne"

Sytuacji, w których można ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych, jest wiele, ale również sami przewoźnicy zabezpieczają się przed dużą częścią z nich. Istnieje szeroki katalog wydarzeń, które wyłączają odpowiedzialność linii. Aby ubiegać się o odszkodowanie, wina musi być dobrze udokumentowana.

- Linie lotnicze często powołują się na okoliczności nadzwyczajne. Jeśli chodzi o warunki, które muszą być spełnione do wypłacenia, to musi być opóźnienie minimum trzy godziny lub odwołanie lotu. Musi to być również minimum dwa tygodnie przed planowaną datą lotu. Okoliczności nadzwyczajne to np. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki pracowników lotniska, niestabilna sytuacja polityczna czy inne zagrożenia bezpieczeństwa - powiedziała gościni Polskiego Radia 24.

REKLAMA

Overbooking

Overbooking to sytuacja, w której linia lotnicza sprzedaje na dany lot więcej biletów, niż wynosi ilość miejsc w samolocie. W przypadku, gdy na odprawie pojawi się zbyt duża liczba pasażerów, część z nich może usłyszeć odmowę wpuszczenia na pokład. 

W okresie wakacyjnym coraz częściej są zauważalne odmowy wejścia na pokład. Overbooking zdarza się najczęściej w tanich liniach lotniczych - mówiła Sandra Suchojad.

Co robić w razie odmowy?

Zdaniem ekspertki, najlepszym wyjściem w razie odmowy wpuszczenia na pokład jest udanie się do biura danego przewoźnika. 

- Ważne jest, aby w takiej sytuacji zgłosić się do biura przewoźnika na lotnisku i otrzymać potwierdzenie odmowy. Jest to konieczne do uzyskania odszkodowania - oceniła ekspertka.

REKLAMA

Tanie linie lotnicze nierzadko liczą na to, że pasażerowie, którzy kupili bilety, nie stawią się na odprawę. 

- Najczęściej jest to spowodowane tym, że niskobudżetowe linie lotnicze sprzedają bilety za niską cenę. Mają przy tym nadzieję, że nie wszyscy pasażerowie stawią się na lotnisku. Te ceny często spadają poniżej 100 zł - powiedziała Sandra Suchojad. 

Z badania Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że w 2024 roku na wakacje wyjedzie 70 proc. Polaków. To wzrost o 5 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

Audycja: Tematy Dnia

REKLAMA

Prowadząca: Małgorzata Żochowska

Gość: Sandra Suchojad (Zwrot za lot)

Data emisji: 24.06.2024

Godzina emisji: 9.33

REKLAMA

Czytaj także:

Polskie Radio 24/egz/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej