X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Karol Trammer: w kolejnictwie jest jeszcze sporo do nadrobienia

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2019 20:35
– Pierwsze symptomy polityki opartej na likwidowaniu połączeń kolejowych zaczęły się w latach 80. w ślad za słowami gen. Jaruzelskiego, który stwierdził, że należy likwidować to, co nierentowne – powiedział Karol Trammer, wydawca dwumiesięcznika "Z biegiem szyn". – Dziś czterokrotnie mniejsza Austria notuje taką samą liczbę podróży kolejowych co Polska – dodał.
Audio
  • 22.11.19 Karol Trammer: restrukturyzacja czy optymalizacja. Dobierano bardzo ładne słowa, by nazwać niszczenie polskiej kolei, co było porażającym procesem.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Jerzy Górecki/pixabay.com

Wielkie reformy, miliardy z Unii na zrównoważony rozwój i rekordy prędkości pociągów. Tymczasem polskimi kolejami w III RP wciąż jeździ mniej ludzi niż w PRL, a najnowsze tabory mają problem z osiągnięciem czasu przejazdów sprzed wojny.

Andrzej Adamczyk 1200.jpg
Andrzej Adamczyk: Polska musi dysponować nowoczesnym transportem kolejowym

– Restrukturyzacja czy optymalizacja. Dobierano bardzo ładne słowa, by nazwać niszczenie polskiej kolei, co było porażającym procesem. Wyrządzono bardzo dużą krzywdę demontując sporą część sieci kolejowej, co spowodowało ograniczenie liczby połączeń. Trudno jednak wskazać konkretną opcję polityczną będącą odpowiedzialną za to, że polska kolej zjechała na dno, od którego próbuje się odbić. Było to realizowane przez wszystkie ugrupowania, które do tej pory rządziły – podkreślił Karol Trammer.

Pierwsze objawy w latach 80.

Czy zapaść polskiej kolei była niemożliwa do uniknięcia? Gość Polskiego Radia 24, ekspert w dziedzinie transportu publicznego, nie tylko opisuje kto i jak likwidował polską kolej, ale również wskazuje na polityczne mechanizmy, które sprawiły, że stał się możliwy kryzys kolejnictwa.

– Pierwsze symptomy polityki opartej na likwidowaniu połączeń kolejowych zaczęły się w latach 80. w ślad za słowami gen. Jaruzelskiego, który stwierdził, że należy likwidować to, co nierentowne. To, co działo się w latach 90., czyli masowe likwidacje, było kontynuacją i rozszerzeniem pierwszych symptomów, które pojawiły się w PRL – podkreślił Karol Trammer.

Zakulisowe działania

"Nikt nigdy otwarcie nie powiedział, że kolej jest niepotrzebna, że należy ją ograniczać. Działo się to zakulisowo" – stwierdził ekspert.

plk 1200.jpg
Koleją w Tatry szybciej i wygodniej. UE dofinansuje modernizację trasy

– Zawsze były piękne słowa o tym, że kolej to ekologiczny środek transportu i że trzeba ją rozwijać. Równocześnie jednak praktyka była odmienna. W przypadku połączeń lokalnych wygaszano popyt poprzez ograniczanie oferty i zachęcanie do transportu samochodowego. Z czasem Dyrekcja Generalna Polskich Kolei Państwowych zamieniła się w urząd likwidowania kolejnictwa – podkreślił.

Polska doganiana przez mniejsze państwa

Karol Trammer przyznał, że w ostatnich latach pojawił się nowy tabor, a także zmodernizowano linie kolejowe. Jednak wyniki przewozowe wskazują, że rocznie polską koleją realizowanych jest ok. 300 mln podróży. Taki sam rezultat osiąga Austrii, która jest czterokrotnie mniejsza od naszego kraju. Natomiast w Niemczech odbywa się dziesięciokrotnie więcej kursów niż w Polsce.

– To wszystko pokazuje, że nie osiągamy wyników porównywalnych z innymi europejskimi państwami. W Czechach, które mają 1/3 ludności Polski, kolej przewozi 2/3 naszego wyniku. Małe kraje zbliżają się do wyników znad Wisły. Pokazuje to tylko, jak wiele błędów popełniono i jak dużo jest do nadrobienia – zauważył autor książki "Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej".

Audycję "W gruncie rzeczy" prowadził Rafał Dudkiewicz.

mat. pras./Polskie Radio 24/db

--------------------------------------------

Data emisji: 22.11.2019

Godzina emisji: 20.06

Czytaj także

Radosław Fogiel o programie 100 obwodnic: pieniądze są zagwarantowane

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2019 12:51
- Zobowiązanie do uruchomienia programu 100 obwodnic jest dla nas bardzo ważne. Poprawia się infrastruktura drogowa w całym kraju, ale ważna jest możliwość odetchnięcia miastom, to jest nie tylko kwestia korków czy smogu ale także bezpieczeństwa - mówił w Polskim Radiu 24 Radosław Fogiel, zastępca rzecznika prasowego Prawa i Sprawiedliwości.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Pociągi pancerne w służbie Rzeczpospolitej". Takie eksponaty zobaczysz tylko tam

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2019 19:35
Od 13 listopada 2019 w warszawskiej Stacji Muzeum można oglądać wystawę poświęconą polskim pociągom pancernym. Odwiedzający będą mogli zobaczyć między innymi unikatową, pełnowymiarową rekonstrukcję drezyny używanej przez Wojsko Polskie w II RP. 
rozwiń zwiń