Jakim Prawem: O odszkodowaniach za błędy medyczne

Kiedy możemy ubiegać się o odszkodowanie i zadośćuczynienie w przypadku błędu lekarskiego? Kto w procesie cywilnym odpowiada finansowo za poniesione przez pacjenta straty? O tym w audycji Jakim Prawem mówiła mec. Katarzyna Topczewska, adwokat.

2018-01-15, 12:55

Jakim Prawem: O odszkodowaniach za błędy medyczne
mat. ilustracyjne. Foto: pixabay / CC0

Posłuchaj

15.01.18 Jakim Prawem: O odszkodowaniach za błędy medyczne
+
Dodaj do playlisty

Jak wyjaśniała gość Polskiego Radia 24, „odszkodowanie to zwrot kosztów, które zostały poniesione” przez pacjenta na leczenie. Oprócz tego, pacjent, w przypadku błędu lekarskiego, może ubiegać się o zadośćuczynienie – „to kwota, którą sam wskazuje, jaką sobie życzy, w związku z doznanymi cierpieniami, dyskomfortem czy uczuciem bólu”.

Mec. Katarzyna Topczewska zauważyła również na naszej antenie, że odpowiedzialność finansowa, w przypadku spraw dotyczących odszkodowań i zadośćuczynień, może być ponoszona w różnym stopniu przez lekarza i szpital. To zależy od tego, na jakiej zasadzie medyk działa w placówce.

– Jeżeli jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, jego odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę ogranicza się do odpowiedzialności pracowniczej wobec szpitala; w procesie sądowym występuje jako świadek, a całość kwoty odszkodowania ponosi szpital – tłumaczyła ekspertka, zaznaczając, że tak jest w przypadku, gdy błąd nie został popełniony umyślnie. – Jeżeli lekarz pracuje „na kontrakcie”, świadczy usługi na rzecz szpitala, za wyrządzona szkodę odpowiada finansowo solidarnie ze szpitalem – mówiła Katarzyna Topczewska. Gość PR24 podkreśliła przy tym, że lekarze prowadzący praktykę muszą posiadać obowiązkową polisę OC. 

Więcej w całej audycji.

REKLAMA

Gospodarzem programu był Anna Grabowska. 

Polskie Radio 24/zz

Jakim Prawem - więcej audycji

____________________ 

REKLAMA

Data emisji: 15.01.18

Godzina emisji: 11.45


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej