Gdańsk: Kontrowersje wokół "Modelu na rzecz Równego Traktowania"

Rada miasta Gdańsk uchwaliła na początku czerwca tego roku "Model na rzecz równego traktowania". Zawarty jest w nim m.in. postulat wprowadzenia edukacji seksualnej dla dzieci i młodzieży. O kontrowersjach związanych z projektem mówili w Polskim radiu 24: Monika Baran (Zjednoczona Prawica), Łukasz Bejm (Młodzi Demokraci PO), Piotr Kaczmarek (Federacja Młodych Socjaldemokratów), Paweł Serafin (Młoda Prawica Porozumienie Jarosława Gowina).

2018-09-30, 11:35

Gdańsk: Kontrowersje wokół "Modelu na rzecz Równego Traktowania"
Zdjęcie ilustracyjne . Foto: pixabay.com

Posłuchaj

30.09.18 Kontrowersje wokół dokumentu "Model na rzecz równego traktowania"
+
Dodaj do playlisty

W sierpniu br. wojewoda pomorski zaskarżył do wojewódzkiego sądu administracyjnego uchwałę. Spór zasadza się przede wszystkim wokół jednego z punktów uchwały, który mówi o "opracowaniu i wdrażaniu w szkołach zajęć dostarczających rzetelnej wiedzy o orientacji seksualnej i tożsamości płciowej".

Monika Baran uczestniczyła w przygotowaniach do wprowadzenia "Modelu" od samego początku. – W czasie naszych prac mieliśmy zastrzeżania do wielu zagadnień, m.in. to, że grupa pracująca nad projektem była zdominowana przez lewicowe środowisko, prace przebiegały bez żadnego regulaminu, wykluczając w możliwość dyskusji nad poszczególnymi propozycjami -. Łukasz Bejm podkreślał, że taki dokument jest potrzebny. – Reprezentatywna grupa mieszkańców poparła wprowadzenie do szkół edukacji antydyskryminacyjnej dla uczniów i nauczycieli. Takich rekomendacji było osiem. Paweł Serafin miała zastrzeżenia do części diagnostycznej dokumentu, który nie brał m.in. pod uwagę różnic kulturowych i obyczajowych porównywanych krajów. Zastrzeżenia budzi też fakt, że udział w zajęciach jest obowiązkowy i niezależny od zgody rodziców. Piotr Kaczmarek oceniał pozytywnie przyjęcie i treść modelu. – Żadne społeczeństwo nie jest jednorodne i każdej osobie powinny przysługiwać te same prawa. Jeżeli są grupy z pewnych względów dyskryminowane, to oczywiście powinniśmy temu przeciwdziaać – poddkreslał.

W drugiej części audycji poruszano kwestię edukacji historycznej i zainteresowania młodzieży. Łukasz Samborski (Stwowarzyszenie Koliber) podkreślał, że jest wiele form zainteresowania młodych ludzi historią takie jak kanały z treściami wideo, czy inicjatywy edukacyjne różnych stowarzyszeń. Rafał Grabowski (Młodzi dla Polski) zwracał uwagę na trudność w przekazywaniu wiedzy historycznej w szkole i konieczność właściwego zainteresowania młodzieży . – Nie ma nudnej historii, jest tylko źle opowiadana – podkreślał. Gniewomir Śpiołek (Studenci dla RP) również nadmienił o niedostatkach programu nauczania historii w szkołach. – Trzykrotnie w czasie nauki dzieci poznają starożytność, a nie ma czasu na zajęcie się stanem wojennym - podkreślał.

Audycję prowadził Jan Białostocki.

REKLAMA

Więcej w zapisie audycji.

PR24/ka

____________________ 

Data emisji: 30.09.2018

Godzina emisji: 10:06

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej