Tomasz Rożek: USA przedefiniowały sposób zdobywania kosmosu

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2020 17:18
- Amerykanie od 10 lat nie wylatywali w kosmos z powierzchni swojego kraju, a korzystali z podwórka Rosjan, co było dla nich technologicznie upokarzające. Przedefiniowano jednak sposób zdobywania kosmosu - powiedział w Polskim Radiu 24 Tomasz Rożek, dziennikarz naukowy.
  • Tomasz Rożek o wznowieniu lotów kosmicznych z terenu USA ("Świata Pogląd")
Udany ostatni test przed załogowym lotem statku kosmicznego firmy SpaceX
Udany ostatni test przed załogowym lotem statku kosmicznego firmy SpaceXFoto: NASA

Po 10 latach NASA wznawia załogowe loty kosmiczne z terenu USA dzięki współpracy z firmą SpaceX Elona Muska. - To wydarzenie można omawiać na wielu różnych poziomach. Firma, która żyje z samochodów, wysyła ludzi w kosmos. Amerykanie od 10 lat nie wylatywali w kosmos z powierzchni swojego kraju, a korzystali z podwórka Rosjan, co było technologicznie upokarzające. Przedefiniowano jednak sposób zdobywania kosmosu - podkreślił Tomasz Rożek.

spacex_nasa1200.jpg
Początek nowej ery w kosmicznych podróżach. Pierwszy komercyjny lot NASA i SpaceX

- NASA myśli nie tylko o księżycu, ale także o zdobywaniu Marsa. Trwa wyścig pomiędzy firmą SpaceX a firmą Boeing. Kapsuła Boeinga ma lecieć w ciągu kilkunastu następnych miesięcy, dzisiaj wylatuje kapsuła SpaceX. Jeżeli wszystko się uda, choć dzisiejszy lot jest nadal lotem testowym, Amerykanie nie będą musieli korzystać z pomocy Rosjan, a samodzielnie dolecą w kosmos nie tylko z towarami, ale także z ludźmi - dodał.

Zdaniem gościa Polskiego Radia 24 "międzynarodowy wyścig kosmiczny to już nie tylko wyścig o prestiż, ale także o pieniądze. Przez jakiś czas odbywał się on między Moskwą a Waszyngtonem. Rosyjska Agencja Kosmiczna mimo tego, że technologicznie była w tyle, to jednak Amerykanie byli od Rosjan uzależnieni. Dzisiaj znowu Amerykanie zaczynają dotrzymywać kroku. Rosjanie ze swoim przemysłem dalej zachowują swoje zdolności, natomiast pojawił się nowy gracz. Od kilku lat peleton bardzo mocno gonią Chińczycy".

***

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Prowadzący: Antoni Opaliński

Gość: Tomasz Rożek

Data emisji: 27.05.2020

Godzina emisji: 16.48

PR24/pkr

Udany ostatni test przed załogowym lotem statku kosmicznego firmy SpaceX

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2020 19:20
Sukcesem zakończył się ostatni test przed pierwszym lotem załogowym statku kosmicznego firmy SpaceX. W niedzielę odbyła się symulacja sytuacji, w której kapsuła z astronautami będzie musiała awaryjnie oddzielić się od rakiety chwilę po jej starcie.

Sprawdź, jak dostać pracę w kosmosie. NASA poszukuje kandydatów

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2020 21:11
Amerykańska agencja kosmiczna NASA po raz pierwszy od ponad czterech lat poszukuje nowych astronautów. Kandydaci powinni być gotowi do częstych podróży - poinformowała agencja w ogłoszeniu rekrutacyjnym opublikowanym na swojej stronie internetowej.

Jak steruje się statkiem kosmicznym? Przekonaj się na własnej skórze

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2020 16:37
SpaceX udostępniło internetowy symulator cumowania statku Crew Dragon do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Maszyna jeszcze w tym miesiącu ma zabrać pasażerów na ISS.

Polak pracuje przy programie obrony planetarnej NASA. "Wypatruję groźnych asteroid"

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 09:02
Kacper Wierzchoś, polski astronom, odkrywca tzw. małego księżyca i - jak sam się nazywa - "łowca komet i asteroid" opowiedział PAP o swojej pracy i odkryciach przy finansowanym przez NASA projekcie obrony planetarnej.

USA uwolnią się od zależności od Rosji w lotach załogowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną