Minister Gróbarczyk ws. portu w Elblągu: miasto nie chce kooperować
- Port w Elblągu jest własnością samorządową. Aby zgodnie z prawem przekazać pieniądze na inwestycję, należy podpisać umowy. Niestety napotykamy na sprzeciw miasta, które tego nie chce. Twierdzi, że chociaż port jest miejski, to i tak nie zrealizuje inwestycji. Mamy swoisty pat. Przyczyny, które mocno hamują rozwój w Elblągu, są niezależne od rządu - mówił w Polskim Radiu 24 pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk.
2023-05-28, 17:30
Od września ubiegłego roku funkcjonuje przeprawa wodna przez Mierzeję Wiślaną. Aby statki mogły wpływać przez Mierzeję Wiślaną do Elbląga, potrzebne są jeszcze pogłębienie samego basenu portowego i realizacja obrotnicy. Miasto Elbląg pieniędzy na to nie ma, ale rząd jest gotowy wesprzeć inwestycję. W zamian za dokapitalizowanie portu 100 mln zł Skarb Państwa chciałby przejąć w porcie większościowy pakiet udziałów, jednak samorząd nie chce się na to zgodzić.
Gość Polskiego Radia 24 podkreślił, że mamy do czynienia ze swoistym patem. - Z naszej strony nie ma sporu. Inwestycja polegała na tym, aby wykonać przekop przez Mierzeję Wiślaną. Następnie pogłębić Zalew Wiślany i zmodernizować rzekę Elbląg do granic portu. Pierwszy element inwestycji został wykonany w 100 proc., pozostałe mają bardzo wysoki procent zaawansowania, blisko 90. Zgodnie z harmonogramem, na jesieni tego roku zakończymy naszą inwestycję. Wybudujemy to, co należy do państwa. Tam, gdzie możemy inwestycję realizować - na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - tłumaczył Marek Gróbarczyk.
Obszary te znajdują się w jurysdykcji Urzędu Morskiego w Gdyni. Natomiast port w Elblągu jest własnością miasta. - Realizacja zadań na terenie portu wymaga specjalnych uzgodnień, zawiązania porozumień, aby można był zainwestować pieniądze. Port jest własnością samorządową. Aby zgodnie z prawem przekazać pieniądze na inwestycję, należy podpisać umowy. Niestety napotykamy na sprzeciw miasta, które tego nie chce. Twierdzi, że chociaż port jest miejski, to i tak nie zrealizuje inwestycji. Mamy swoisty pat. Przyczyny, które mocno hamują rozwój w Elblągu, są niezależne od rządu. Niestety tylko i wyłącznie od prezydenta miasta - mówił Gróbarczyk.
Głosowanie i umowy
Miasto zwróciło się do obywateli z zapytaniem, czy port ma pozostać miejski. - To jednak duże nadużycie. Zgodnie z raportem NIK tylko cztery procent terenu znajduje się we władaniu miasta. Reszta została sprzedana. Całą winę za to, co właściciele zrobią z nabrzeżami, próbuje się przerzucić na rząd. To nie jest w porządku. Przy okazji quasi-referendum nie informuje się, że miasto nie jest właścicielem tych terenów. Nabrzeża w Elblągu powinny zacząć przeładowywać towary, będą tam wchodziły nawet oceaniczne statki. Rozpoczynamy rozmowy z poszczególnymi właścicielami terenów, zawrzemy z nimi umowy. Niestety bez porozumienia z miastem, które nie chce w tym zakresie kooperować - podsumował pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
REKLAMA
Przekop Mierzei Wiślanej
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzi pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa w Nowakowie mostu obrotowego. Ten ostatni pozytywnie przeszedł już próby obciążeniowe.
Posłuchaj
Więcej w nagraniu.
REKLAMA
***
Audycja: Pro publico
Prowadząca: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg
Gość: Marek Gróbarczyk
Data emisji: 28.05.2023
REKLAMA
Godzina: 16.35
PR24/jt
Polecane
REKLAMA