Sprzęt AGD i RTV: w 2015 r. czekają nas mocne podwyżki
Ktoś, kto chce wymienić sprzęt AGD na nowy musi dokonać wyboru – czy zrobić to jeszcze w tym roku i zapłacić w miarę rozsądną cenę, czy zdecydować się na to w 2015 r i dołożyć do zakupu od kilku do kilkunastu procent. Na tyle specjaliści szacują bowiem wzrost cen pralek, lodówek itd., po wejściu w życie nowej ustawy konsumenckiej, nakładającej na branżę nowe, kosztowne obowiązki.
2014-07-20, 09:26
Posłuchaj
Jak wyjaśnia Wojciech Konecki ze Związku Pracodawców AGD-CECED Polska, wyższe ceny sprzętu AGD związane są z nowymi regulacjami konsumenckimi, które zaczną obowiązywać od przyszłego roku.
Sprzęt popsuje się w ciągu 2 lat dwa razy – do wymiany
Pojawi się np. przepis, nakładający automatyczny zwrot pieniędzy za zakupione urządzenie, jeśli w ciągu dwóch lat od jego zakupu popsuje się więcej niż jeden raz. To, jak podkreśla Wojciech Konecki z CECED Polska, spowoduje wzrost cen sprzętu AGD.
Wzrosną koszty recyklingu i utylizacji
CECED wyliczył koszt wejścia w życie ustawy na 100 mln zł rocznie dla branży. – Pojawią się wyższe koszty i kwestia recyklingu dodatkowego strumienia sprzętu, który mógłby być jeszcze użytkowany, a będzie musiał zostać zutylizowany – wyjaśnia przedstawiciel producentów sprzętu AGD.
Od 2015 roku: więcej praw dla klientów, nowe obowiązki dla przedsiębiorców
REKLAMA
O ile komputer, czy telewizor, można jeszcze powtórnie użyć, o tyle z pralką, lodówką czy zmywarką jest problem, bo wchodzą tu kwestie sanitarne, bezpieczeństwa i ekologii.
Branża obawia się, że konsumenci będą nadużywać prawa i będziemy mieć do czynienia z większą skalą nieuzasadnionej wymiany sprzętu na nowy. W efekcie będzie to generować dodatkowe koszty dla producentów. A wyższe koszty, siłą rzeczy oznaczają też wyższe ceny dla konsumentów.
Jak ustawa o prawach konsumenta zmieni prawa konsumenta?
Ale jak tłumaczy Wojciech Konecki, 1500 zł za pralkę, czy lodówkę to nie jest dużo w porównaniu do wartości gadżetów, które nosimy na co dzień przy pasku, czy w kieszeni.
REKLAMA
– A to jest 50 czy 60 kg surowca, który trzeba przewieźć i zmagazynować. To jest ciężki sprzęt i duże koszty logistyczne, które są równie dużym obciążeniem dla producentów – mówi Konecki.
W przyszłym roku czeka nas rewolucja technologiczna
CECED Polska przypomina, że do tej pory, także co roku mieliśmy do czynienia z podwyżkami na rynku RTV i AGD, jednak były one podyktowane wzrostem cen surowców, czy inflacją. Teraz, dojdą koszty wejścia w życie ustawy konsumenckiej i recyklingu. Musimy więc liczyć, że sprzęt zdrożeje o kilka, a nawet kilkanaście procent.
Na osłodę – nowocześniejszy sprzęt
Jednak Związek Pracodawców AGD liczy, że wyższe ceny zostaną zrekompensowane konsumentom nową gamą produktów. Branża od dłuższego czasu przygotowuje się na wypuszczenie na rynek nowych modeli z dodatkową porcją elektroniki. Na przełomie 2014 i 2015 roku, czeka więc nas mała rewolucja, w sklepach pojawi się bowiem inteligentny sprzęt powiązany z siecią interenetową.
Wygląda na to, że Internet rzeczy na dobre zagości w naszych domach. Na razie jeszcze dopracowywane są kwestie bezpieczeństwa. Konsument bowiem musi mieć pewność, że dane przetwarzane przez taki sprzęt, a bezpośrednio związane z jego osobą, nie zostaną wykorzystane w inny, niezgodny z prawem sposób.
REKLAMA
Polski rynek AGD i RTV wart 30 mld zł
Szacuje się, że nawet 30 mld zł może być wart polski rynek AGD i RTV. To wciąż znacznie mniej niż w krajach Europy Zachodniej jednak jego wartość rośnie.
Polacy kupują coraz więcej przez Internet
Z danych agencji RTB House, specjalizującej się w precyzyjnym doborze reklam, w każdym miesiącu sprzętu AGD szuka w sklepach on-line blisko 1 mln użytkowników Już 1/5 sprzedaży lodówek, pralek czy odkurzaczy, odbywa się przez Internet.
Najczęściej wyszukiwanymi produktami są lodówki, pralki i odkurzacze. Jeśli chodzi o konkretne zakupy, zamawiamy w podobnych proporcjach zarówno duży sprzęt wolnostojący i do zabudowy, ale także ten drobny, jak żelazka, suszarki do włosów, czy frytownice – mówi Wojciech Konecki, ze Związku Pracodawców AGD-CECED Polska.
Ale na popularności zyskują też coraz bardziej m.in. suszarki do ubrań i zmywarki. – Te kategorie rozwijają się najszybciej. Zmywarek sprzedajemy już ponad pół miliona –dodaje ekspert.
REKLAMA
W wyszukiwarkach internetowych co czwarty artykuł to sprzęt AGD
Według badania RTB House, co czwarty klient, odwiedzający sklep internetowy, szuka sprzętu AGD a w szczególności informacji o interesującym nas sprzęcie. Następnie oglądamy go w sklepie tradycyjnym, a na końcu wracamy do sklepu on-line, by sprzęt zamówić.
Różnica cen między siecią a tradycyjnymi sklepami już nie tak duża jak dawniej
Polacy wyraźnie pokochali sprzedaż internetową. Znaczenie ma tu zarówno wygoda, jak i cena. Choć, jak przekonuje Wojciech Konecki, obecnie cena nie musi być w sieci niższa. Wcześniej rzeczywiście można było kupić przez Internet sprzęt AGD z dużym rabatem.
Obecnie jednak duże sklepy powierzchniowe zmieniły taktykę i stały się równie konkurencyjne cenowo. Poza tym, otworzyły własne sklepy on-line.
Elżbieta Szczerbak
REKLAMA
REKLAMA