Jak zdywersyfikować dostawy błękitnego paliwa do Polski

2018-01-08, 15:43

Jak zdywersyfikować dostawy błękitnego paliwa do Polski
Rząd nie chce przedłużyć wygasającego z końcem 2022 roku kontraktu jamalskiego na dostawy gazu z Rosji.Foto: PIXABAY

Do wykazu prac legislacyjnych rządu i konsultacji publicznych trafiła nowelizacja tak zwanej ustawy terminalowej. Regulacja ma ułatwić dywersyfikację dostaw gazu do Polski. Między innymi dzięki niej rząd ma nie przedłużyć kontraktu jamalskiego.

Propozycje zakładają rozstrzygnięcie przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne, naprawę części zapisów tak zwanej ustawy terminalowej, dodanie nowych inwestycji objętych regulacją i uwzględnienie planowanego przedsięwzięcia Baltic Pipe, czyli gazociągu łączącego Danię i Polskę.

Odsunąć ryzyko ograniczenia dostaw gazu

W dokumentach zapisano, że rząd nie chce przedłużyć wygasającego z końcem 2022 roku kontraktu jamalskiego na dostawy gazu z Rosji. Według tych samych dokumentów polski system gazowy jest przystosowany głównie do odbioru paliwa ze wschodu czy przesyłania gazu ze złóż znajdujących się w Polsce.

Efektem tego ma być ryzyko ograniczeń bądź przerw w dostawach gazu, a także stosowanie przez wschodniego dostawcę nierynkowych cen.

Terminal LNG do rozbudowy

Według rządu uniezależnienie się od rosyjskiego surowca wymaga rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu oraz wykonania gazociągu Baltic Pipe.

Pierwsza inwestycja ma zwiększyć przepustowość terminalu i umożliwić przeładunek skroplonego gazu do kontenerów kolejowych. Budowa połączenia gazowego z Danią ma umożliwić przesłanie do Polski 10 miliardów metrów sześciennych gazu rocznie, co stanowi około 60 procent naszego zapotrzebowania na gaz.

IAR, ak, NRG

Polecane

Wróć do strony głównej