X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Rolowanie pożyczek – to główny zarzut UOKiK do spółek z grupy Złotówka

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2018 12:05
Prezes UOKiK postawił zarzuty podmiotom z grupy Złotówka, które oferują konsumentom pożyczki gotówkowe. Podejrzewa je o tzw. rolowanie, czyli namawianie klientów do dalszego zadłużania się, by spłacić poprzednie zobowiązania. Zarzuty postawiono też firmie pożyczkowej Euroexpert.
UOKiK prowadzi blisko 60 postępowań dotyczących firm pożyczkowych.
UOKiK prowadzi blisko 60 postępowań dotyczących firm pożyczkowych.Foto: Pixabay

Jak podał Urząd, zarzuty postawiono spółce Złotówka Bis, Złotówka Duo oraz Złotówka Three, które działają przede wszystkim na terenie województw: pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Jeden z zarzutów dotyczy rolowania pożyczek, co - zdaniem Urzędu - może być próbą ominięcia przepisów ustawy o kredycie konsumenckim w zakresie kosztów pożyczek.

Jak wygladał schemat? 

Jak przypomina Urząd, zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim: jeżeli konsument nie spłacił pożyczki w ciągu 120 dni i zaciąga kolejną, to jest chroniony – wszystkie pobierane w tym czasie opłaty muszą się zmieścić w limicie kosztów pozaodsetkowych naliczanych od kwoty pierwszego kredytu. Ten przepis ma wyeliminować rolowanie, czyli zadłużanie się, aby spłacić poprzednie zobowiązania.

Według UOKiK - schemat pożyczkowy w grupie Złotówka wyglądał następująco: Jedna spółka z grupy Złotówka pożycza konsumentowi kilkaset złotych i pobiera prowizję. Jeżeli klient, z uwagi np. na trudną sytuacji finansowej nie spłaca rat wówczas kolejne spółki z grupy Złotówka, na zmianę, zawierają z nim umowy na spłatę poprzednich zobowiązań. Pieniądze nie trafiają jednak do pożyczkobiorcy. Spłaca on natomiast cały czas koszty kolejnych pożyczek, tym samym Złotówka ma stały dochód, a dług rośnie. Przykładowo: emerytka z Torunia pożyczyła 400 zł, których nie spłacała. Za namową Złotówki przez rok zawierała co miesiąc nowe umowy, a firma pobrała w sumie 960 zł opłat, czyli ponad dwa razy więcej niż pożyczyła.

60 postępowań

Urząd prowadzi też postępowanie przeciw firmie Euroexpert z Bydgoszczy. Zastrzeżenia dotyczą m.in. sytuacji, gdy przy wcześniejszej spłacie pożyczki przez konsumenta spółka zatrzymuje całość pobranych opłat związanych z przygotowaniem umowy (prowizja za udzielenie pożyczki). Zgodnie z prawem, zwrot powinien obejmować wszystkie naliczone przez kredytodawcę opłaty proporcjonalnie do czasu, w którym umowa już nie będzie realizowana. Według UOKiK chodzi o duże kwoty dla konsumenta, ponieważ Euroexpert pobiera prowizję, która wynosi nawet 30 proc. kwoty pożyczki.

Według komunikatu Prezes UOKiK prowadzi blisko 60 postępowań dotyczących firm pożyczkowych. W 2017 r. wydał dziewięć decyzji z tej branży (Net Credit, Meritum Polska, Incredit, Provident Polska, Wonga.pl, Compass Money, EGF Council, Council, For you).

Koszty kredytu to nie tylko odsetki

Urząd przypomina też konsumentom, że koszt kredytu to nie tylko odsetki, ale także pozostałe opłaty (np. za przygotowanie umowy, prowizję, ubezpieczenie). Obecnie odsetki maksymalne mogą wynieść 10 proc. Limity określa kodeks cywilny. To dwukrotność odsetek ustawowych (wyliczamy je, dodając 3,5 proc. do stopy referencyjnej NBP, która obecnie wynosi 1,5 proc.). Pozaodsetkowe koszty nie mogą być większe niż kwota, którą pożyczamy. Kredytodawca oblicza je według wzoru. Ich maksymalna wysokość to suma 25 proc. pożyczki i 30 proc. kwoty zmiennej, która zależy od tego, na ile dni czy lat się zadłużamy.

Porównanie ofert ma ułatwić przedstawienie przez pożyczkodawcę tzw. RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania), czyli koszt kredytu określony w procentach w stosunku do kwoty, którą pożyczamy. Dodatkowo, przed zawarciem umowy pożyczkodawca musi przedstawić formularz informacyjny, który przedstawia dane o kosztach zobowiązania, pobieranych opłatach.

Odstąpienie od kredytu

Od umowy o kredyt konsumencki można odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia, trzeba jednak oddać jednak odsetki za czas, w którym pieniądze były na koncie pożyczkobiorcy. W każdym momencie można wcześniej spłacić pożyczkę. Instytucja finansowa musi się rozliczyć z klientem z pobranych opłat – dostanie on zwrot proporcjonalnie do okresu, w którym wcześniej spłacił dług.

PAP, ak, NRG

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wcześniejsza spłata kredytu? Bank powinien zwrócić część kosztów

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2016 09:12
Za wcześniejszą spłatę kredytu należy się zwrot części kosztów poniesionych w związku z zaciągniętą pożyczką. Nie zawsze się tak jednak dzieje.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Resort sprawiedliwości zapowiada walkę z lichwiarskimi pożyczkami

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2018 13:30
Wprowadzamy jasne reguły tego, co jest lichwiarską pożyczką. Jeżeli pożyczka przekroczy ramy opisane w przepisach, będzie to odpowiednio karane - zapowiedział w wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieuczciwy pożyczkodawca pod lupą śledczych. Sprawę badają prokuratura i KNF

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2018 17:06
Są zarzuty dla Profi Credit. Firma oferowała pożyczki w pakiecie z ubezpieczeniem na życie. Instytucje chroniące konsumentów zostały zasypane skargami - wynika z nich, że obsługa ubezpieczenia kosztowała klienta więcej niż sama pożyczka. Do sprawy włączyły się prokuratura i Komisja Nadzoru Finansowego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wonga w tarapatach. W Polsce "sytuacja stabilna"

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2018 15:49
Jedna z największych brytyjskich firm pożyczkowych Wonga, obecna także w Polsce, zawiesiła przyjmowanie nowych wniosków o udzielenie pożyczki po tym, jak media spekulowały w ostatnich dniach o możliwym upadku spółki, zmagającej się z problemami finansowymi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Słabości i nieuwaga mogą słono kosztować - ostrzegają bankowcy

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2018 17:36
Oszuści nie odpuszczają, a banki znów ostrzegają. Wyjątkowa okazja w sieci! Towar po bardzo niskiej cenie, albo za darmo! To może wskazywać na atak phishingowy, za pomocą którego przestępcy próbują dostać się do pieniędzy klientów banków.
rozwiń zwiń