A. Adamczyk: będzie lepsza infrastruktura kolejowego dostępu do polskich portów

Musimy dynamicznie zwiększać możliwości infrastrukturalne portów Trójmiasta oraz portów Szczecin i Świnoujście - powiedział w Gdańsku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas inauguracji inwestycji poprawiającej dostęp kolejowy do Portu Gdańsk.

2019-08-29, 15:02

A. Adamczyk: będzie lepsza infrastruktura kolejowego dostępu do polskich portów
Port w Gdańsku doczeka się lepszej infrastruktury kolejowego dostępu, która poprawi jego efektywność.Foto: Wikimedia Commons, kkic

O rozpoczęciu prac w ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” poinformowano podczas konferencji prasowej obok przystanku kolejowego Gdańsk Stadion Expo. Inwestycja ma się zakończyć do końca 2021 r. Jej wartość to ponad 1,4 mld zł, z czego prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej w ramach instrumentu finansowego CEF - "Łącząc Europę". 

Kolejowe inwestycje 

- To dobry czas dla Polski, dobry czas dla polskich kolei, dobry czas dla polskich portów. My musimy dzisiaj bardzo intensywnie, dynamicznie zwiększać możliwości infrastrukturalne portów Trójmiasta oraz portów Szczecin i Świnoujście. To nasz obowiązek i wyzwanie, które podejmujemy - powiedział minister. 

REKLAMA

Poinformował, że ogółem inwestycje kolejowe dotyczące portów w Gdańsku i Gdyni opiewają na 3,2 mld zł, a 1,5 mld zł, jeśli chodzi o porty w Szczecinie i Świnoujściu. 

- Bez mała 600 rozjazdów zostanie wymienionych, kilkadziesiąt kilometrów szlaków kolejowych, zelektryfikowane główne linie. Najdłuższe pociągi będą mogły wjeżdżać do polskich portów. I nie tylko najdłuższe, ale wagony z największym obciążeniem osi. I to będzie efekt tych wszystkich naszych starań. Jesteśmy to winni polskim portom oraz polskiej gospodarce. Polskie porty zasługują na to, żeby być najważniejszymi portami bałtyckimi - podkreślił szef resortu infrastruktury.

Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Sławomir Michalewski wyjaśnił, że zawinięcie do portu jednego dużego kontenerowca, który wymienia 10 tysięcy kontenerów "generuje automatycznie ruch 19 pociągów i ok. 1600 samochodów". "Ponadto, powinien też wywołać ruch ok. 32 barek rzecznych - ten etap - użeglowienie Wisły jest jeszcze przed nami" - dodał.

Przebudowa i modernizacja torów 

Inwestorem w projekcie „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Wykonawcą prac jest konsorcjum Intercor sp. z o.o. oraz Torpol SA.

REKLAMA

PKP PLK poinformowało, że inwestycja obejmuje dwa kontrakty, które zakładają m.in. przebudowę 72 km torów na dojeździe do portu oraz na terenie modernizowanych stacji, modernizację 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych i wymianę 221 rozjazdów. 

Przebudowane będą obiekty inżynieryjne: trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi. 

Prace będą wykonywane m.in. na stacjach Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Przewidziano także rozbudowę Lokalnego Centrum Sterowania - nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia i systemy telekomunikacyjne.

PAP, akg

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej