List polecony nie tylko do skrzynki, ale też elektronicznie
Od 2021 roku będzie można odbierać i wysyłać urzędową korespondencję poleconą bez konieczności chodzenia na pocztę. Projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-doręczeniach) rząd przyjął już pod koniec września zeszłego roku. Koniec kadencji spowodował jednak, że formalnie musiał on być jeszcze raz potwierdzony przez obecną Radę Ministrów, co właśnie się stało.
2020-02-05, 16:00
Osoby, które wolą kontaktować się z urzędem przez internet będą mogły skorzystać z możliwości otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną. A więc bez konieczności wizyty na poczcie.
– Dla wielu to na pewno będzie rewolucja. Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Oficjalna skrzynka milowa
Według zatwierdzonego projektu ustawy – elektroniczne doręczenie zyska taką samą moc, jak pismo wysłane przesyłką poleconą.
Powiązany Artykuł
"Uważaj, co wrzucasz do sieci". Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed sextingiem
Sam obieg korespondencji będzie się odbywał za pośrednictwem operatora wyznaczonego, jakim do 2025 roku jest Poczta Polska.
REKLAMA
Co trzeba będzie zrobić, by korzystać z możliwości elektronicznego otrzymywania i wysyłania korespondencji do urzędu? Zadeklarować to online. Po takiej deklaracji nasz e-mail trafi do tzw. bazy adresów elektronicznych, a my dostaniemy specjalny elektroniczny adres (skrzynkę e-doręczeniową), który będzie nam służył do wymiany elektronicznej korespondencji z urzędami. W praktyce będzie to działać podobnie jak skrzynka mailowa tyle, że oficjalnie uznana i odpowiednio zabezpieczona.
Powiązany Artykuł
Przybędzie spraw, które załatwiamy bez wychodzenia z domu. Coraz więcej e-usług
E-doręczenia dobrowolne i darmowe
Co z tymi, którzy korespondencję urzędową chcą odbierać tak jak dotąd, a więc w formie papierowej. – Dla nich nic się nie zmieni. Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, korespondencję będzie dostawał jak dotąd – dostarczoną przez listonosza, w kopercie – tłumaczy minister Zagórski.
Co ważne, usługa doręczenia elektronicznego będzie nie tylko dobrowolna, ale i darmowa. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Będzie to prosty i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Pierwsza na świecie usługa rządowo-facebookowa startuje w konkursie
Usługa rusza w tym roku
Głównym celem tego projektu jest oszczędność czasu i lepsze tempo załatwianie spraw. Według potwierdzonych dziś założeń – ustawa zacznie obowiązywać od 1 października 2020 r., z pewnymi wyjątkami, w tym dotyczącymi korespondencji sądowej, które wejdą w życie nieco później.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS
REKLAMA
REKLAMA