X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Lepsza ochrona dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zobacz, co się zmieni od nowego roku

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2020 13:55
Rzecznik Finansowy będzie mógł skuteczniej wspierać osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Dzięki zmianom przepisów, które wchodzą w życie 1 stycznia przyszłego roku uzyskają one lepszą ochronę - informuje biuro Rzecznika.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutesrstock, By THICHA SATAPITANON

Jak zaznaczono w komunikacie biura RF, 1 stycznia 2021 r. wchodzą w życie zmiany, w wyniku których w obrocie prawno-gospodarczym pojawi się, obok konsumenta i przedsiębiorcy, trzeci podmiot - przedsiębiorca na prawach konsumenta. Zmianę wprowadza nowelizacja kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. Zapewnia ona lepszą ochronę osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i zawierają umowy o usługi finansowe "na firmę".

- Obecnie również wspieramy takie osoby w sporach z bankami czy ubezpieczycielami. Niestety w ich przypadku nie mogliśmy pomagać przy pomocy tych samych argumentów, jak w przypadku konsumentów, gdyż takie osoby nie były chronione w takim samym zakresie. To ograniczało możliwość skutecznej interwencji np. przy stwierdzeniu w umowie tzw. klauzul abuzywnych. Utrudniało też wspieranie klientów istotnym poglądem w przypadku skierowana sprawy do sądu - wyjaśnia, cytowany w komunikacie, Rzecznik Finansowy Mariusz Jerzy Golecki.

Lepsza ochrona dla klientów banków, ubezpieczycieli i firm leasingowych

Rzecznik spodziewa się stopniowego wzrostu spraw kierowanych przez przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak zaznaczył, niestety nie ma możliwości podjęcia działań w sporach klientów, którzy mieli lub wciąż mają takie umowy. Przepisy mają bowiem zastosowanie tylko do umów zawartych po 1 stycznia 2021 r.

zakupy spożywcze sklep free shutt 1200 .jpg
Poradnik konsumenta w czasie pandemii

- Nowe przepisy oznaczają lepszą ochronę dla klientów banków, ubezpieczycieli czy firm leasingowych. Na przykład leasingobiorcy będą mogli próbować odzyskać część nadpłaconych rat, jeśli wpływ na ich wysokość miały postanowienia, które można uznać za abuzywne - czytamy.

Wskazano na przykład na takie, z których wynika, że zmiana wysokości rat leasingowych w przypadku zmiany wysokości stopy bazowej dokonywana jest wyłącznie wedle wyboru leasingodawcy. Oznacza to, że leasingodawca nie jest zobowiązany do dokonania zmiany. To postanowienie bliźniaczo podobne do stosowanego na przykład przy mieszkaniowych kredytach hipotecznych, a - według RF - abuzywność takich postanowień została wielokrotnie potwierdzona przez sądy.

Przedsiębiorca na prawach konsumenta

Eksperci Rzecznika Finansowego uważają, że w początkowym okresie osią sporów może być kwestia definicji zawartej w nowych przepisach. Mówią one, że przedsiębiorcą na prawach konsumenta jest: "osoba fizyczna zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej".

galeria handlowa EN 1200 .jpg
Czy nauczyliśmy się podejmować odpowiedzialne decyzje konsumenckie?

- Będziemy uważnie obserwować, jak szeroko rozumiana będzie przesłanka braku zawodowego charakteru umowy zawieranej przez przedsiębiorcę. Obawiam się, że część podmiotów będzie starało się wykazać, że prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą nie przysługują uprawnienia konsumenckie, gdyż nabywane usługi finansowe są ściśle powiązane z jego działalnością zawodową - zapowiedział Golecki.

Indywidualna ocena stanu faktycznego

Jego zdaniem zbyt szerokie rozumienie pojęcia zawodowego charakteru umowy wypaczyłoby sens całej regulacji. Ma ona stanowić istotne rozszerzenie praw osób, które dysponują mniejszymi środkami obrony swoich praw niż ich kontrahenci. Kluczowa dla oceny będzie indywidualna ocena stanu faktycznego.

- Będziemy uważnie monitorowali wpływające do nas wnioski pod tym kątem i podejmowali odpowiednie działania, zapobiegające rozprzestrzenianiu się złych praktyk w tym zakresie - zadeklarował Rzecznik.

PAP, PR24, akg

Czytaj także

Czy nauczyliśmy się podejmować odpowiedzialne decyzje konsumenckie?

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 23:33
- Można powiedzieć, że pandemia wzmocniła te zachowania konsumenckie, które są proekologiczne i prozdrowotne, zarówno jeżeli chodzi o zakupy, jak i - do pewnego stopnia - styl życia - mówi psycholog dr Paweł Wójcik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Poradnik konsumenta w czasie pandemii

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2020 23:00
Epidemia koronawirusa to wyjątkowy czas, podczas którego zmieniła się niemal każda dziedzina życia. Pandemia stworzyła różne nietypowe sytuacje, w których trzeba się odnaleźć na bazie aktualnych przepisów. Z pomocą przychodzi Poradnik Konsumenta COVID-19, w którym znajdziemy odpowiedzi na sytuacje, które mogą nam się zdarzyć.​
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci: ważna jest precyzyjna pomoc firmom dziś, ale trzeba już pracować nad wieloletnim planem wychodzenia z kryzysu po pandemii

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2020 11:00
Niezbędny jest plan obostrzeń w gospodarce, ale też odmrażania jej i wychodzenia z kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 i to w perspektywie kilkuletniej. Wypracowanie go razem z przedstawicielami pracodawców i pracowników to bez wątpienia najlepsza droga – mówili goście "Rządów Pieniądza": Agnieszka Durlik z Krajowej Izby Gospodarczej oraz dr Marek Rozkrut z firmy doradczej EY. 
rozwiń zwiń