more_horiz
Gospodarka

Minister rolnictwa: pandemia nie załamała eksportu produktów rolno-spożywczych

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2021 15:05
W ubiegłym roku wartość wywozu żywności z Polski wzrosła o 7 proc. do 34 mld euro - poinformował minister rolnictwa Grzegorz Puda podczas debaty online inaugurującej VII edycję Targów World Food Poland.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Yummypic/Shutterstock

- Pomimo światowego kryzysu wywołanego pandemią, handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi nie załamał się. W ubiegłym roku odnotowano 7-proc. wzrost wartości eksportu, w stosunku do roku 2019. W 2020 r. eksport z Polski produktów rolno-spożywczych osiągnął rekordowy poziom 34 mld euro, czyli o 2,2 mld euro wyższą wartość niż w roku poprzednim - poinformował minister rolnictwa.

Puda zwrócił uwagę, że saldo w obrocie artykułami rolno-spożywczymi było dodatnie i w 2020 r. osiągnęło poziom 11,7 mld euro. Oznaczało to wzrost o ponad 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

- Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w polskim eksporcie w ubiegłym roku wzrósł, co oznacza, że sprzedaż żywności ma coraz większe znaczenie w obrotach polskiego handlu zagranicznego ogółem. Polscy eksporterzy udowodnili, że są w stanie sprostać najwyższym wymaganiom stawianym przez partnerów handlowych z zagranicy - powiedział szef resortu rolnictwa.

Zaapelował, aby podczas codziennych zakupów krajowi konsumenci sięgali po polskie produkty pokazując solidarność z polskimi rolnikami.

warzywa owoce żywność 1200x660 free.jpg
Min. rolnictwa: mimo pandemii w 2020 r. wzrósł eksport polskiej żywności

- Bądźmy świadomi i kupujmy polską żywność, wyprodukowaną w kraju. Tym samym wspierajmy polską gospodarkę, aby przezwyciężyć negatywne skutki pandemii COVID-19 - stwierdził.

Prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego Jacek Zarzecki zauważył, że ważnym zadaniem administracji jest otwieranie "drzwi" na nowe rynki zbytu. Podkreślił też istotną rolę radców rolnych polskich ambasad na całym świecie.

Według prezesa Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita Dariusza Sapińskiego, pandemia zmieniła rynek i spowodowała konieczność poszukiwania nowych form sprzedaży, z uwzględnieniem tworzenia własnych sklepów online.

Prelegenci zgodnie podkreślali wysoką jakość polskiej żywności.

PAP, PR24, akg