"Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność RP". Prezydent i premier wizytowali teren budowy
Prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki odwiedzili teren przekopu Mierzei Wiślanej, koło Kątów Rybackich, gdzie trwa budowa kanału żeglugowego. Ma on się przyczynić do rozwoju portu w Elblągu i w miastach nadzalewowych.
2021-07-01, 15:50
- Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej, to najważniejsza jej rola, żebyśmy nie musieli pytać sąsiadów, czy możemy wpłynąć na wody Zalewu Wiślanego i do portu w Elblągu - powiedział prezydent RP Andrzej Duda.
Posłuchaj
Powiązany Artykuł
![przekop mierzeja 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/085bdb36-7c38-4d3c-bf4c-bd5e9ccf1fd2.jpg)
Kanał przez Mierzeję Wiślaną. Strategiczna inwestycja nie jest zagrożona
Dodał, że postęp realizacji inwestycji jest bardzo widoczny. - Widać, że wszystkie prace biegną w terminie, że - tak jak zapowiadano - do przyszłego roku pierwsze jednostki będą mogły przepłynąć kanałem, a do 2023 r. ta inwestycja będzie w pełni zakończona - ocenił.
REKLAMA
Posłuchaj
- Przekop Mierzei Wiślanej to wyraz realizmu politycznego; to umocnienie naszej suwerenności; to także nasza duma, bo nie będziemy musieli pytać naszego wschodniego sąsiada, czy możemy wpłynąć na nasze własne wody terytorialne - ocenił premier Mateusz Morawiecki.
Posłuchaj
Jak zaznaczył szef rządu, plan przekopu Mierzei Wiślanej został uzgodniony wcześniej m.in. w ramach "planu Dudy", czyli "planu inwestycji wielkich, ale też mniejszych, inwestycji w najróżniejsze obszary życia publicznego, w usługi publiczne, usługi dla mieszkańców". - One wszystkie stają się faktem, stają się rzeczywistością. Wiarygodność jest naszym znakiem firmowym i to tutaj widać bardzo wyraźnie - stwierdził premier Morawiecki.
REKLAMA
Posłuchaj
Resort infrastruktury podał, że już w 2022 roku przez przekop Mierzei na Zalew Wiślany będą mogły wpłynąć statki o długości do 85 metrów, szerokości do 20 metrów i zanurzeniu do 2 metrów. Natomiast po ukończeniu całej inwestycji w 2023 roku z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki o długości do 100 metrów, szerokości do 24 metrów i zanurzeniu do 4,5 metra.
Według resortu infrastruktury dzięki inwestycji na Zalew Wiślany będą mogły wpływać m.in. promy, statki wycieczkowe i towarowe. Zwiększy się dostępność regionu oraz wymiana handlowa.
Powiązany Artykuł
![Mierzeja Wiślana.jpg](http://static.prsa.pl/images/ba775933-1021-4ebb-9d1c-d2aa3b67c5df.jpg)
Przekop Mierzei Wiślanej. Niebawem rusza przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg
Jak podał resort infrastruktury, koszt budowy kanału żeglugowego odpowiada kosztowi realizacji ok. 40 km dróg szybkiego ruchu i przypomina, że w Polsce w realizacji jest 1400 km dróg.
REKLAMA
Resort wskazuje, że "to inwestycja, na którą państwo polskie stać, co więcej - Polski nie stać na brak tej inwestycji".
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
PR24, akg
REKLAMA