"Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność RP". Prezydent i premier wizytowali teren budowy
Prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki odwiedzili teren przekopu Mierzei Wiślanej, koło Kątów Rybackich, gdzie trwa budowa kanału żeglugowego. Ma on się przyczynić do rozwoju portu w Elblągu i w miastach nadzalewowych.
2021-07-01, 15:50
- Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej, to najważniejsza jej rola, żebyśmy nie musieli pytać sąsiadów, czy możemy wpłynąć na wody Zalewu Wiślanego i do portu w Elblągu - powiedział prezydent RP Andrzej Duda.
Posłuchaj
Powiązany Artykuł
Kanał przez Mierzeję Wiślaną. Strategiczna inwestycja nie jest zagrożona
Dodał, że postęp realizacji inwestycji jest bardzo widoczny. - Widać, że wszystkie prace biegną w terminie, że - tak jak zapowiadano - do przyszłego roku pierwsze jednostki będą mogły przepłynąć kanałem, a do 2023 r. ta inwestycja będzie w pełni zakończona - ocenił.
REKLAMA
Posłuchaj
- Przekop Mierzei Wiślanej to wyraz realizmu politycznego; to umocnienie naszej suwerenności; to także nasza duma, bo nie będziemy musieli pytać naszego wschodniego sąsiada, czy możemy wpłynąć na nasze własne wody terytorialne - ocenił premier Mateusz Morawiecki.
Posłuchaj
Jak zaznaczył szef rządu, plan przekopu Mierzei Wiślanej został uzgodniony wcześniej m.in. w ramach "planu Dudy", czyli "planu inwestycji wielkich, ale też mniejszych, inwestycji w najróżniejsze obszary życia publicznego, w usługi publiczne, usługi dla mieszkańców". - One wszystkie stają się faktem, stają się rzeczywistością. Wiarygodność jest naszym znakiem firmowym i to tutaj widać bardzo wyraźnie - stwierdził premier Morawiecki.
REKLAMA
Posłuchaj
Resort infrastruktury podał, że już w 2022 roku przez przekop Mierzei na Zalew Wiślany będą mogły wpłynąć statki o długości do 85 metrów, szerokości do 20 metrów i zanurzeniu do 2 metrów. Natomiast po ukończeniu całej inwestycji w 2023 roku z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki o długości do 100 metrów, szerokości do 24 metrów i zanurzeniu do 4,5 metra.
Według resortu infrastruktury dzięki inwestycji na Zalew Wiślany będą mogły wpływać m.in. promy, statki wycieczkowe i towarowe. Zwiększy się dostępność regionu oraz wymiana handlowa.
Powiązany Artykuł
Przekop Mierzei Wiślanej. Niebawem rusza przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg
Jak podał resort infrastruktury, koszt budowy kanału żeglugowego odpowiada kosztowi realizacji ok. 40 km dróg szybkiego ruchu i przypomina, że w Polsce w realizacji jest 1400 km dróg.
REKLAMA
Resort wskazuje, że "to inwestycja, na którą państwo polskie stać, co więcej - Polski nie stać na brak tej inwestycji".
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
PR24, akg
REKLAMA