"Przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie". Poczta Polska testuje nową technologię
Ruszyła pierwsza faza testów technologii radiowej identyfikacji danych RFID w ramach projektu naukowo-badawczego realizowanego we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz konsorcjum Orange/Hadatap - poinformowała spółka.
2022-01-10, 16:20
Jak wskazała Poczta, technologia RFID automatyzuje i upraszcza procesy identyfikacyjne opracowywanych przesyłek. Dzięki temu nie trzeba do tej czynności angażować ludzi. W przypadku udanych testów i wprowadzenia RFID, pracownicy Poczty Polskiej nie będą musieli skanować przesyłek ręcznie, gdyż tę monotonną czynność może zastąpić technologia.
Pierwsza faza testów
Dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zakłócenia w łańcuchu logistycznym, by jeszcze lepiej spełniał on swoje zadania, a klient szybciej i sprawniej otrzymywał zamówiony towar - dodała spółka.
Podkreśliła, że rozpoczęła realizację pierwszej fazy testów technologii RFID na poziomie paletowych jednostek ładunkowych w 3 lokalizacjach tzw. węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych (WER): w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie oraz Zabrzu, gdzie odbywa się skanowanie etykiet przesyłek paletowych, a następnie drukowana jest i programowana etykieta RFID.
Inwestycje w logistykę
Podała, że jeśli testy zakończą się sukcesem, spółka może wdrożyć je na szeroką skalę, co powoli precyzyjniej lokalizować przesyłki oraz przyspieszyć proces ich doręczenia.
REKLAMA
- Zgodnie ze strategią, którą obraliśmy na lata 2021-2023, inwestujemy w obszar logistyki, zarówno poprzez modernizację parku maszynowego, jak i wprowadzanie nowych technologii, m.in. takich jak RFID. Dzięki współpracy ze środowiskami naukowymi, chcemy wdrażać rozwiązania przekładające się bezpośrednio na podniesienie poziomu naszych usług pokazując jednocześnie sukcesy we współpracy nauki z biznesem - wskazał wiceprezes Poczty Polskiej Andrzej Bodziony.
Jak zaznaczył, skala zaawansowania testowanej przez Pocztę Polską technologii RFID jest wyzwaniem. Realizowane dotychczas w usługach pocztowych na świecie projekty RFID nie posiadały takich rozwiązań i miały zdecydowanie mniejszy zakres (dotyczyły tylko pojedynczego wybranego procesu, a nie wszystkich form opakowaniowych i wszystkich procesów dystrybucyjno-rozdzielczych).
Spółka przypomniała, że RFID to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a łączna jego wartość wynosi ponad 9 mln zł. Dodała, że w ramach realizacji projektu Poczta Polska współpracuje z partnerami: Instytutem Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz (odpowiedzialnym za wkład naukowo-badawczy, część analityczną oraz scenariusze testów realizowanych w bieżącym i kolejnym etapie) oraz konsorcjum Orange/Hadatap (dostawcą i wykonawcą instalacji RFID).
REKLAMA
PR24, akg
REKLAMA