X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Ciąg dalszy "igreka". Ruszają prace przygotowawcze dotyczące szybkiej linii kolejowej CPK

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2022 14:20
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem a Poznaniem. Ten 170-kilometrowy odcinek to część tzw. "igreka", dzięki któremu podróż koleją np. ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę.
Dzięki kolejowej inwestycji CPK między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.
Dzięki kolejowej inwestycji CPK między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.Foto: CPK/Twitter

Podpisana dziś umowa dotyczy przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, czyli niezbędnej dokumentacji dla linii: Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań. Większość tego odcinka tak zwanej szprychy numer 9 znajduje się na terenie województwa  wielkopolskiego, oprócz fragmentu w okolicach Sieradza, który leży w Łódzkiem. Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm BBF, IDOM i Arcadis. Wartość umowy to prawie 43 miliony złotych netto.

Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK

Dzięki kolejowej inwestycji CPK między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa jest jednak o 100 kilometrów na godzinę szybsza. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków.

- Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury kolejowej. Dzięki tej inwestycja Wielkopolska dołącza do regionów Polski, które będą beneficjentami tych przedsięwzięć. Ten projekt powinien być gotowy już dawno, ale niestety 10 lat temu przygotowania do budowy "igreka", czyli linii łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, zostały przerwane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat, i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów z regionu i całego kraju - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu d o spraw CPK.

Jakie będą korzyści dla pasażerów? Po wybudowaniu tego odcinka przejazd koleją między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie 1 godzina i  55 minut. Dzisiaj taka podróż pociągiem zajmuje około trzech godzin.

Do Kalisza da się dojechać ze stolicy w 1 godzinę i  20 minut zamiast około 3 godzin jak obecnie. Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do 35 minut -  dziś to półtorej godziny i do Łodzi do 1 godziny i 10 minut.  Teraz około. 3 godzin. Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godzinę i 40 minut.

Kluczowy etap

- Prace przygotowawcze trwają już dla prawie 1200 kilometrów nowych tras kolejowych. Krok po kroku Program CPK staje się rzeczywistością. Celem podpisanej umowy jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu. Ten etap jest kluczowy, także z punktu widzenia mieszkańców, których będziemy pytać o zdanie na przykład o warianty przebiegów kolejowych. Im staranniej przeprowadzimy ten etap, tym efekt końcowy będzie lepszy dla pasażerów i dla mieszkańców - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Spotkania konsultacyjne

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK między innymi prognozy ruchu, a także analizy - na przykład techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tak zwanego wariantu inwestorskiego, który będzie stanowił załącznik do wniosku o decyzję środowiskową, to 12 miesięcy.

W zakres umowy wchodzą także badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem - po wykonaniu dokumentacji będzie między innymi opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.

W ciągu najbliższych 9 miesięcy spółka CPK planuje ponad 100 spotkań konsultacyjnych. Najbliższe odbędzie się w Poznaniu już w najbliższy poniedziałek.

Czytaj także:

Jak wynika z harmonogramu, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Poznań mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 r. Zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r., czyli około roku po zakończeniu budowy Portu Solidarność.

Czytaj także:

Program Kolejowy CPK przewiduje na terenie województwa wielkopolskiego budowę przez CPK około 220 kilometrów nowych linii kolejowych i modernizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe 530 km linii istniejących.

Dotychczas spółka opracowywała studia wykonalności dla ośmiu kolejowych inwestycji w różnych częściach o łącznej długości około 1 000 kilometrów. Po podpisaniu umowy na odcinek Sieradz - Poznań ta liczba wzrosła do prawie 1 200 kilometrów. W ciągu najbliższych tygodni spółka planuje podpisanie kolejnych kontraktów. 

CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tak zwanych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 kilometrów nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

PR24, akg

 

 

Aleksander Pszoniak

Czytaj także

Marcin Horała o CPK: etap projektowo-budowlany będzie szyty na miarę

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2021 15:15
- W ostatnim czasie zawarte zostały pierwsze transakcje dobrowolnego zakupu nieruchomości - o Centralnym Porcie Komunikacyjnym mówił w Polskim Radiu 24 Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

CPK. Co się udało w jego realizacji w 2021 roku?

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2021 11:00
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wyraźnie nabiera tempa. Przygotowano preferowany plan lokalizacji jego budowy, południowo-koreańska firma zarządzająca lotniskiem Incheon stała się partnerem inwestycyjnym i strategicznym dla tej inwestycji. Trwają pracę nad dokumentacją środowiskową dla budowy lotniska koło Baranowa oraz szybkich tras kolejowych. Przygotowano plan wykupu lub zamiany gruntów dla właścicieli działek na których powstanie CPK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Centralny Port Komunikacyjny. Jakie są plany inwestycyjne na 2022 rok?

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2022 11:11
W 2022 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) złoży wniosek o przyznanie tzw. decyzji środowiskowej. Planowane jest wyłonienie projektanta generalnego, który opracuje projekt głównego terminala pasażerskiego i kolejowego węzła przesiadkowego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Centralny Port Komunikacyjny. Marcin Horała ujawnił, kiedy zostaną ukończone pierwsze inwestycje

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2022 07:50
- Pierwsze z inwestycji w ramach CPK będą zakończone w 2027 r. Odbywa się to zgodnie z harmonogramem, który jest bardzo ambitny. Oznacza to, że budujemy 2,5 razy szybciej niż buduje się takie projekty w Europie - powiedział w Polskim Radiu 24 Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
rozwiń zwiń