"O kilkaset wypadków mniej". 4 lata z żółtą naklejką bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych

2022-06-01, 16:25

"O kilkaset wypadków mniej". 4 lata z żółtą naklejką bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych
Bezpieczny przejazd. Foto: shutterstock.com / Martyn Jandula

W ciągu czterech lat kilkanaście tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych zyskało indywidualny numer oraz telefony alarmowe na żółtych naklejkach. W przypadku awarii auta na przejeździe zgłoszenie na numer 112 pozwala precyzyjnie określać miejsce zdarzenia, a kolejarze szybko wstrzymują ruch pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały dotychczasowe rezultaty akcji.

Z danych przedstawionych przez zarządcę sieci kolejowej wynika, że żółte naklejki ponad 600 razy uchroniły od tragedii. PKP Polskie Linie Kolejowe od czerwca 2018 roku oznakowały kilkanaście tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych.

Dwie żółte naklejki, specjalne łącze

Na każdym są dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze, między operatorami numeru 112 a służbami PKP PLK odpowiedzialnymi za ruch pociągów, zapewnia szybkie reakcje na zagrożenia. Chodzi między innymi o szybką decyzję o wstrzymaniu ruchu pociągów.

Informacje na żółtych naklejkach umieszczone na przejazdach kolejowo-drogowych ułatwiają i przyśpieszają działania dla bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Wprowadzone rozwiązanie realnie ogranicza zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych.

Akcja informacyjna

- Dzięki informacjom na naklejkach wstrzymano ruch na przejazdach i ograniczono możliwość tragedii ponad 600 razy - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK. Informacje o żółtych naklejkach przez cztery lata były przekazywane w pociągach, na dworcach, portalach społecznościowych i stronach partnerów kampanii "Bezpieczny Przejazd". 

Były filmy, audycje radiowe, infografiki, szkolenia informujące o tym, gdzie na przejeździe jest żółta naklejka PLK i w jakich sytuacjach korzystać z informacji na niej zamieszczonych. Kampania informacyjna jest kontynuowana.

Tysiące zgłoszeń

Od 1 czerwca 2018 do 30 maja tego roku operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 20 tysięcy zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W ponad 600 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Ponad 1400 zgłoszeń skutkowało wprowadzeniem ograniczenia prędkości jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.

Odblaskowe naklejki są na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja - jeśli jest to przejście dla pieszych, przejazd zabezpieczony znakami lub znakami i sygnalizacją świetlną. Na przejazdach z rogatkami naklejki są na napędach rogatkowych - słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki.

Szybka lokalizacja przejazdu

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery "awaryjne".

Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu - to nr linii kolejowej i jej kilometr. Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.

Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.

Specjalne łącze

Numery podane "w razie awarii" to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

Czytaj także:

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem - służby PKP PLK. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.

Czytaj także:

PLK od 2005 roku prowadzą kampanię "Bezpieczny Przejazd". To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria, analiza wypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi - osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg

 

Polecane

Wróć do strony głównej