more_horiz
Gospodarka

Czym kierują się Polacy, kupując używane auta? Stan techniczny kluczowy, ale ważna też marka

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2022 14:00
Ponad połowa Polaków kupujących auto używane wskazuje, że najważniejszy jest ogólny stan techniczny pojazdu - wynika z badania "Polak kupuje auto używane". Co trzeci ankietowany kieruje się przede wszystkim marką oraz przebiegiem.
Polacy bardzo praktycznie kupują używane auta. Najważniejszy jest ich stan techniczny, liczy się też marka
Polacy bardzo praktycznie kupują używane auta. Najważniejszy jest ich stan techniczny, liczy się też markaFoto: shutterstock, Hussein Shaharuddin

Z przekazanego PAP badania Santander Consumer Multirent wynika, że ogólny stan techniczny pojazdu używanego był najczęściej wskazywanym czynnikiem wpływającym na jego zakup. W równej mierze zwracają na to uwagę kobiety i mężczyźni.

Dla 35 proc. istotna jest marka bądź model pojazdu, dla 34 proc. - jego przebieg.

Młodzi kupują inaczej

Jak wskazała Katarzyna Szmit-Kasprzak z Santander Consumer Multirent, młodzi podczas wyboru auta używanego częściej od innych grup wiekowych kierują się również marką pojazdu.

- Może być to spowodowane tym, że decydują się oni na konkretnego producenta, którego pojazdy słyną np. z trwałości czy dobrego stosunku jakości do ceny - zaznaczyła.

Wskazała, że ankietowani często także zwracają uwagę na stan licznika przebiegu. - Jest to ważny parametr, który ma przełożenie np. na wysokość ubezpieczenia OC. Na przebieg największą uwagę zwracają kobiety (42 proc., mężczyźni - 30 proc.) i osoby w wieku emerytalnym (40 proc. 70-latków) - podała.

Z badania wynika również, że blisko co trzeci polski kierowca zwraca uwagę na wiek pojazdu (30 proc.), a co czwarty - na to, czy ma on udokumentowaną historię (27 proc.).

Niewielkie znaczenie przy zakupie ma natomiast to, kto sprzedaje dane auto (np. dealer samochodowy lub znajomy), czy też fakt, że jest ono w niższej cenie niż w innych ofertach tego samego modelu (kolejno 13 i 8 proc. wskazań) - zauważono.

Jak i z kim kupujemy auta

Zgodnie z informacją Santander Consumer Multirent połowa ankietowanych (48 proc.) samodzielnie ogląda pojazd i udaje się nim na jazdę testową. Prawie 40 proc. decyduje się na sprawdzenie stanu planowanego zakupu w warsztacie samochodowym. Nieco mniej, bo 34 proc. osób, przegląda historię auta w internecie, wykorzystując numer VIN. Z kolei 31 proc. decyduje się zaangażować w sprawę znajomego, który ma wiedzę na temat samochodów - wskazano.

Czytaj także:

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na użytkownikach aut używanych, na zlecenie Santander Consumer Multirent, przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 500 kierowców.

Pr24.pl/PAP/PKJ