Ilu Polaków aktywnie szuka w sklepach możliwości zaoszczędzenia? Jest nowy sondaż

W czasach szybkiego wzrostu cen zmieniamy nasze nawyki zakupowe. Poszukujemy tańszych produktów. 39 proc. Polaków aktywnie szuka promocji, a 31 proc. przyznaje, że coraz częściej porównuje ceny produktów w różnych sklepach - wynika z badania ARC Rynek i Opinia opublikowanego we wtorek.

2022-07-19, 11:20

Ilu Polaków aktywnie szuka w sklepach możliwości zaoszczędzenia? Jest nowy sondaż
W sklepach coraz dokładniej analizujemy ceny i szukamy promocji i okazji . Foto: Shutterstock/Denys Kurbatov

Badanie dotyczyło zmian nawyków konsumenckich w czasach wysokiej inflacji, a jego wyniki udostępnił ARC Rynek i Opinia. Zdaniem jego autorów wykazało ono, że konsumenci "wyraźnie" szukają możliwości zaoszczędzenia. Jedną z najczęściej stosowanych przez nich praktyk jest wybieranie produktów, które są aktualnie w promocji.

Jak kupujemy w czasach wysokiej inflacji?

"Tylko 18 proc. badanych przyznało, że inflacja w żaden sposób nie zmieniła ich zwyczajów zakupowych – kupują to, co dotychczas i w tych samych sklepach, w których kupowali. Co dziesiąty badany (11 proc.) twierdzi, że bardzo lubi sklep, w którym dokonuje zakupów i nawet jeżeli w innym będą lepsze promocje, nie zmieni swoich zwyczajów" - zauważono w podsumowaniu badania.

41 proc. badanych korzysta z promocji na produkty, które lubi, 39 proc. aktywnie wyszukuje promocje, a 31 proc. przyznaje, że coraz częściej porównuje ceny produktów w różnych sklepach. Co więcej, 27 proc. respondentów deklaruje, że kupuje mniej, a 25 proc. wskazało, że coraz częściej liczy się dla nich bardziej cena niż jakość.

Rzadko zmieniamy swoje ulubione sklepy

Ok. 20 proc. respondentów zadeklarowało, że zdarza im się kupić produkt w promocji, którego normalnie nie kupuje, a 19 proc. uważa, że chodzi obecnie rzadziej na zakupy. 18 proc. uczestników badania jest gotowych pojechać dalej, aby zaoszczędzić na zakupach, a 9 proc. z uwagi na ceny zmieniło miejsce zakupów.

REKLAMA

"Mniejsza jest skłonność konsumentów do wybierania sklepów, w których aktualnie są promocje – raczej koncentrują się oni na ofercie promocyjnej placówek, w których zazwyczaj robią zakupy" - ocenił cytowany w informacji Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Czytaj także:

Badanie miało charakter panelowy i zostało przeprowadzone metodą CAWI (ankieta online) w dniach 1-8 czerwca br. przez ARC Rynek i Opinia na próbie 1031 osób w wieku od 18 do 65 lat.

pr24.pl/PAP/PKJ

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej