Wakacyjny rekord PKP Intercity. Ponad 18 milionów przewiezionych pasażerów
W poprzednim, rekordowym 2019 roku PKP Intercity przewiozły trochę ponad 14 milionów podróżnych. Władze przewoźnika zapowiadają, że wyciągną wnioski z tegorocznych doświadczeń i będą się starać, by poprawić punktualność kursowania pociągów.
2022-09-13, 12:39
Przedstawiciele zarządu PKP Intercity mówią, że rekordowe wyniki, to efekt stale rosnącego zainteresowania koleją i podróżami po kraju. Przewoźnik, który obsługuje przede wszystkim połączenia między dużymi miastami, a także z popularnymi miejscowościami wypoczynkowymi, dziennie wyprawiał 436 pociągów.
Pazsażerowie nie zwiedli
Rekordowe zainteresowanie połączeniami wymagało dodatkowych miejsc w pociągach. Dlatego też 2794 składy zostały wzmocnione o 4542 wagony. To dwa razy więcej, niż w 2019 roku. Na najpopularniejszych trasach, między czerwcem a sierpniem jeździły specjalne, wakacyjne pociągi. W tym roku bezpośrednie połączenie z Warszawą i Łodzią zyskała między innymi Ustka. Przedstawiciele przewoźnika wskazują na kilka przyczyn rosnącego zainteresowania koleją. Z jednej strony, to wysokie ceny paliw, które zniechęcają niektórych do podróży samochodem. Druga rzecz, to lepszy komfort podróży, a w przypadku połączeń nadmorskich, krótsza podróż – odpadają korki i zatory.
Tegoroczne wakacje pokazały również kilka problemów, z którymi przewoźnik musi sonie poradzić.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w czerwcu tego roku punktualność pociągów należących do przewoźnika wyniosła niewiele ponad 60 procent. W całym drugim kwartale punktualność kształtowała się na poziomie 68 procent. Patrząc na dane z kilku lat, w ostatnim czasie coraz mniej pociągów przyjeżdża na czas.
REKLAMA
Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk wskazuje dwie przyczyny. Pierwsza jest niezależna od przewoźnika, to prace torowe – remonty i inwestycje prowadzone przez spółkę PKP Polskie Limie Kolejowe. Druga zaś łączy się z rosnącą liczbą pasażerów – zbyt krótki czas przewidziany na postój. Marek Chraniuk dodaje do tego jeszcze mało czytelne komunikaty i informacje dotyczące postoju poszczególnych wagonów. Lepsza informacja może wpłynąć na sprawniejsze wsiadanie.
Punktualność PK Intercity
Prezes PKP Intercity zapowiedział, że z tegorocznej lekcji zostaną wyciągnięte wnioski. Na punktualność w przyszłym roku może też wpłynąć zakończenie kilku ważnych inwestycji kolejowych.
Marek Chraniuk był też pytany o tłok w pociągach. W czasie wakacji do przewoźnika napływały skargi od pasażerów, że podróż musza spędzać stłoczeni na korytarzu.
Prezes wskazał, że do regularnie kursujących składów były dołączane dodatkowe wagony. Ograniczeniem są tu jednak warunki techniczne – przede wszystkim długość peronów. Dodał, że w przyszłości osoby, które planują podróż, powinny kupić bilet z wyprzedzeniem tak, by zapewnić sobie miejsce siedzące. By zachęcić podróżujących do zmiany przyzwyczajeń, PKP Intercity planuje jeszcze w tym roku wprowadzić aplikację, która ułatwi kupno biletów. W przyszłym roku ma się też pojawić program lojalnościowy.
REKLAMA
Wszystko wskazuje na to, że rok 2022 będzie dla PKP Intercity rekordowy. W ciągu ośmiu miesięcy tego roku z pociągów spółki skorzystało 38,6 miliona pasażerów. W porównaniu do 2019 roku, to o 18 procent więcej, a w porównaniu do 2021 roku, to wzrost o 78 procent.
- Jarosław Kaczyński dla "Nowin": Polska Wschodnia rozwija się szybciej niż inne części kraju
- Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk: nasi pasażerowie wybierają jakość
- Prezes PKP: skutecznie próbujemy odbudowywać polskie linie kolejowe
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA