Unijne pieniądze na modernizację kolei w Małopolsce. Podpisano umowę
W Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana umowa na dofinansowanie modernizacji linii kolejowej numer 104 Chabówka - Nowy Sącz, na odcinku Chabówka - Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa - Klęczany - Nowy Sącz. Wartość dofinansowania to prawie 4 miliardy złotych.
2023-04-25, 11:17
Dofinansowana inwestycja, to cześć większego projektu, który umożliwi między innymi sprawny i szybki dojazd pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa. Za osiem lat podroż pomiędzy tymi dwoma miastami ma trwać nie więcej, niż godzinę.
Projekt oczekiwany przez mieszkańców
Jest to projekt od wielu wyczekiwany przez mieszkańców Małopolski. Dziś podróżowanie koleją po tym regionie jest czasochłonne, niewygodne, a wiele części tego województwa jest od wielu lat pozbawionych dostępu do kolei.
- Wpisanie tego projektu do Krajowego Programu Kolejowego jest dowodem na determinację, by doszło do realizacji. Walka z wykluczeniem komunikacyjnym wkracza w zupełnie nową fazę. By dotrzeć z Nowego Sącza do Centrum Krakowa, dziś na to potrzeba około trzech godzin. Po modernizacji będzie to niewiele ponad godzinę - powiedział podczas uroczystości związanej z podpisaniem umowy na dofinansowanie rzecznik ministerstwa infrastruktury Szymon Huptyś.
Między Chabówką a Nowym Sączem ostatni pociąg pojechał wiele lat temu. Dziś kursują tamtędy jedynie pociągi retro. To atrakcja turystyczna, ale z punktu widzenia komunikacyjnego, to duża luka w systemie transportowym Małopolski.
REKLAMA
- To jest wielka sprawa dla całego regionu. Na inwestycji skorzystają zarówno mieszkańcy, jak i turyści, którzy będą mogli szybko dotrzeć do regionów Podhala. Podpisana dziś umowa umożliwi podpisanie umów z wykonawcami prac - powiedział poseł PIS z Małopolski Patryk Wicher.
Projekt z realizacją do 2030 r.
Wartość całego projektu, który ma zostać zrealizowany do 2030 roku to 16 miliardów złotych. Dziś podpisane porozumienie na realizację jego części, to największa umowa z PKP PLK na unijne dofinansowanie.
Początek prac budowlanych przy dofinansowanej właśnie inwestycji jest zaplanowany na koniec kwietnia tego roku, a zakończenie na koniec czerwca 2026 roku. Łączna długość przebudowywanej linii wyniesie ponad 43 kilometry, natomiast długość trasy włączona do europejskiej sieci TEN - T, to ponad 28 kilometrów długości.
Projekt obejmuje w szczególności likwidację 71 przejazdów kolejowo - drogowych, budowę nawierzchni torowej, 16 mostów kolejowych, dwóch mostów drogowych, sześciu wiaduktów kolejowych, 14 przejazdów kolejowych, czterech stacji - Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Limanowa, Marcinkowice, a także sześciu przestanków osobowych między w Rabce, Mszanie i samym Nowym Sączu.
REKLAMA
Posłuchaj
Ponadto powstanie tunel kolejowy o długości trzech kilometrów, 10 mostów kolejowych i cztery drogowe, sześć wiaduktów i dziewięć przejść pod torami.
Cały projekt ma się zakończyć za osiem lat.
- Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia. Pociągi wrócą na linię średnicową na dwa miesiące
- EBOiR wspomoże inwestycje w trasy Via Carpatia i Rail Baltica. To ustalono podczas spotkania z resortem infrastruktury
- Kolej Plus. Minister Puda: linia kolejowa Bielsko-Biała - Skoczów będzie modernizowana
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA