Zakopianka tuż za Krakowem do przebudowy. Poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość

Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie złożyło najkorzystniejszą ofertę na przebudowę układu drogowego na drodze krajowej numer 7 w Libertowie. Koszt prac to prawie 150 milionów złotych.

2023-07-11, 16:25

Zakopianka tuż za Krakowem do przebudowy. Poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość
Nowe inwestycje mają poprawić przepustowość zakopianki.Foto: Shutterstock/daily_creativity

W ramach tej inwestycji powstanie między innymi przejazd pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości "siódemki". 

Likwidacja niebezpiecznych skrzyżowań

Najkorzystniejszą ofertę wybrano spośród sześciu złożonych w przetargu. Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania. Jeżeli żadne nie zostanie złożone, to po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót można będzie podpisać umowę.  

W ramach inwestycji drogowcy zlikwidują skrzyżowanie zakopianki z ulicą Góra Libertowska i ulicą Świetlistą. Z drogi krajowej numer 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką zostanie wybudowany tunel o długości 52 metrów, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudowana zostanie kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.

Modernizacja dróg lokalnych 

REKLAMA

Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie - jadąc od strony Krakowa i w ulicę Parkową w Gaju - jadąc od strony Myślenic. Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych zostanie wybudowana kładka.

Wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Wykonawca prac poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybuduje również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ulicy Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ulicy Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką. 

Nowe ekrany akustyczne

Poza dwiema wspomnianymi kładkami drogowcy wybudują jeszcze trzecią, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ulicą Rumianą i ulicą Przylesie.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ulicą Jana Pawła II a ulicą Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

REKLAMA

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy.

Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.

Rośnie ruch na zakopiance  

Ze statystyk GDDKiA wynika, że ruch na zakopiance stale rośnie. W 2015 roku wahał się od 30 do prawie 41 tysięcy pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tysięcy do ponad 57 tysięcy pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tysięcy pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać.

Przygotowywane i realizowane przez GDDKiA inwestycje mają poprawić przepustowość zakopianki w jej newralgicznych miejscach oraz zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i kierowców. W sumie zaplanowano siedem inwestycji na tym odcinku.

REKLAMA

Czytaj także:

Aleksander Pszoniak/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej