GDDKiA: kolejny odcinek autostrady A18 już gotowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała pozwolenie na użytkowanie rozbudowanego do parametrów autostrady dawnego odcinka DK18. Odcinek zaczyna się sto pięćdziesiąt metrów za węzłem Olszyna, a kończy się około dwa kilometry za węzłem Żary Zachód.
2023-07-27, 16:44
Obie jezdnie w pełnym przekroju będą udostępniane kierowcom stopniowo, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu. Cała operacja zajmie około dwóch tygodni. Przełożenie ruchu umożliwi także dokończenie prac na początkowym - blisko 600-metrowym, fragmencie trasy, od mostu granicznego do węzła Olszyna. Prace budowalne na pozostałych odcinkach zakończą się w tym roku.
Przebudowa jezdni południowej drogi krajowej numer 18, na odcinku 70 kilometrów pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady.
Koszt inwestycji to ponad 138 mln zł
Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 roku. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury sprzed pięciu lat zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.
Starą drogę krajową numer 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.
REKLAMA
To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule Projektuj i buduj. 24 kwietnia 2020 roku została podpisana umowa na projekt i przebudowę. Długość całego odcinka to 11 kilometrów. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 138,5 miliona złotych.
Szczegóły inwestycji
Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i wykorzystana do wykonania podbudowy pod nową nawierzchnię. Jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 metrów. W ramach zadania przebudowany został węzeł drogowy Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12, wybudowane zostało jedno górne przejście dla zwierząt oraz cztery wiadukty wzdłuż autostrady.
Prace budowlane trwają jeszcze na trzech pozostałych odcinkach o łącznej długości blisko 38 kilometrów: Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km), granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice. (21,5 km)
Wszystkie odcinki mają zostać ukończone w tym roku.
REKLAMA
- Via Baltica. W połowie sierpnia kierowcy pojadą nowym odcinkiem trasy
- Obwodnica Olesna już otwarta. To duże ułatwienie komunikacyjne dla regionu
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA