more_horiz
Gospodarka

PKP Intercity na zakupach. Spółka wzmocni flotę 20 nowymi lokomotywami elektrycznymi

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2022 13:30
Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych. Umowa będzie realizowana w ramach wartej prawie 30 miliardów złotych strategii inwestycyjnej spółki. Celem jest wzmocnienie floty przewoźnika nowymi pojazdami. Pozwoli to na efektywniejsze wykorzystanie zasobu wagonów należących do przewoźnika.
PKP Intercity modernizuje tabor. Kupuje nowe lokomotywy i wagony dostosowane do większych szybkości.
PKP Intercity modernizuje tabor. Kupuje nowe lokomotywy i wagony dostosowane do większych szybkości.Foto: twitter/NewagSa

PKP Intercity zamierza w ramach przetargu zakupić 20 lokomotyw elektrycznych tzw. jednosystemowych. Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych.

Lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS. Utrzymanie pojazdów do pierwszej naprawy, będzie rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw.

 - Dwadzieścia nowych lokomotyw to kolejna "cegiełka" w realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Zamówione pojazdy pozwolą lepiej wykorzystywać nowe i zmodernizowane wagony, których cały czas przybywa dzięki realizowanym umowom. Zapewnią również płynniejsze funkcjonowanie i realizację rozkładu dzięki zwiększaniu rezerw taboru – podkreśla Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

To jedna z wielu inwestycji

Ogłoszony przetarg to element prowadzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity, dzięki której w perspektywie 2030 roku, całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 miliarda złotych.

W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11 proc. więcej niż obecnie. O 47 procent zwiększy się również liczba docenianych przez podróżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 wagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull (7 wagonów).

PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. Przedstawiciele przewoźnika podkreślają, że  nowoczesny tabor jest podstawą komfortowej podróży, a zwiększanie jego wolumenu pozwoli na wypełnienie zapotrzebowania na przejazdy koleją, które systematycznie wzrasta.

Nowe lokomotywy

W przyszłym roku do przewoźnika ma trafić pierwsza z dziesięciu zamówionych lokomotyw wielosystemowych wyprodukowanych przez spółkę NEWAG. Zawarte w umowie prawo opcji umożliwia jej rozszerzenie o kolejnych 5 elektrowozów, co łącznie daje 15 lokomotyw. Nowe pojazdy pojadą po torach z prędkością nawet 200 kilometrów na godzinę, co jest ,możliwe na niektórych odcinkach, między innymi Centralnej Magistrali Kolejowej, oraz na trasie z Warszawy do Trójmiasta.

Dzięki możliwości poruszania się po liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania, nowe lokomotywy będą mogły obsługiwać również połączenia zagraniczne. Pojazdy wyprodukowane przez spółkę z Nowego Sącza otrzymają dopuszczenie do eksploatacji w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Wyposażone będą w system ETCS poziomu drugiego, co znacząco podniesie standard bezpieczeństwa na torach. Kolejnym zastosowanym w nowym taborze rozwiązaniem będzie system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym, a tym samym na efektywną eksploatację.

Wagony i lokomotywy dla dużych prędkości

Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull. W lipcu  PKP Intercity ogłosiły wymagania techniczne dotyczące pojazdów. Spółka planuje wyłonić wykonawcę zamówienia jeszcze w tym roku. Pociągi będą dostosowane do prędkości 200 kilometrów na godzinę.

W przyszłości park taborowy przewoźnika zasilą nowe lokomotywy – będą to lekkie, spalinowe pojazdy wyprodukowane przez CZ Loko. Zamówionych 10 lokomotyw będzie wykorzystywanych do prac manewrowych i zestawiania składów na bocznicach zakładów PKP Intercity.

Od początku roku na polskich torach pracują również zmodernizowane, w poznańskich zakładach FPS H. Cegielski, lokomotywy. Wyposażono je w nowoczesne silniki spalinowe spełniające normy emisji na poziomie Stage V. Łącznie do spółki trafi 13 unowocześnionych maszyn.

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw