PKP Intercity na zakupach. Spółka wzmocni flotę 20 nowymi lokomotywami elektrycznymi
Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych. Umowa będzie realizowana w ramach wartej prawie 30 miliardów złotych strategii inwestycyjnej spółki. Celem jest wzmocnienie floty przewoźnika nowymi pojazdami. Pozwoli to na efektywniejsze wykorzystanie zasobu wagonów należących do przewoźnika.
2022-08-12, 13:30
PKP Intercity zamierza w ramach przetargu zakupić 20 lokomotyw elektrycznych tzw. jednosystemowych. Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych.
Lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS. Utrzymanie pojazdów do pierwszej naprawy, będzie rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw.
- Dwadzieścia nowych lokomotyw to kolejna "cegiełka" w realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Zamówione pojazdy pozwolą lepiej wykorzystywać nowe i zmodernizowane wagony, których cały czas przybywa dzięki realizowanym umowom. Zapewnią również płynniejsze funkcjonowanie i realizację rozkładu dzięki zwiększaniu rezerw taboru – podkreśla Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.
To jedna z wielu inwestycji
Ogłoszony przetarg to element prowadzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity, dzięki której w perspektywie 2030 roku, całość floty będzie nowa lub zmodernizowana. Na inwestycje taborowe przeznaczone zostanie 24,5 miliarda złotych.
REKLAMA
W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11 proc. więcej niż obecnie. O 47 procent zwiększy się również liczba docenianych przez podróżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 wagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull (7 wagonów).
PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. Przedstawiciele przewoźnika podkreślają, że nowoczesny tabor jest podstawą komfortowej podróży, a zwiększanie jego wolumenu pozwoli na wypełnienie zapotrzebowania na przejazdy koleją, które systematycznie wzrasta.
Nowe lokomotywy
W przyszłym roku do przewoźnika ma trafić pierwsza z dziesięciu zamówionych lokomotyw wielosystemowych wyprodukowanych przez spółkę NEWAG. Zawarte w umowie prawo opcji umożliwia jej rozszerzenie o kolejnych 5 elektrowozów, co łącznie daje 15 lokomotyw. Nowe pojazdy pojadą po torach z prędkością nawet 200 kilometrów na godzinę, co jest ,możliwe na niektórych odcinkach, między innymi Centralnej Magistrali Kolejowej, oraz na trasie z Warszawy do Trójmiasta.
Dzięki możliwości poruszania się po liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania, nowe lokomotywy będą mogły obsługiwać również połączenia zagraniczne. Pojazdy wyprodukowane przez spółkę z Nowego Sącza otrzymają dopuszczenie do eksploatacji w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
REKLAMA
Wyposażone będą w system ETCS poziomu drugiego, co znacząco podniesie standard bezpieczeństwa na torach. Kolejnym zastosowanym w nowym taborze rozwiązaniem będzie system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy w czasie rzeczywistym, a tym samym na efektywną eksploatację.
Wagony i lokomotywy dla dużych prędkości
Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull. W lipcu PKP Intercity ogłosiły wymagania techniczne dotyczące pojazdów. Spółka planuje wyłonić wykonawcę zamówienia jeszcze w tym roku. Pociągi będą dostosowane do prędkości 200 kilometrów na godzinę.
W przyszłości park taborowy przewoźnika zasilą nowe lokomotywy – będą to lekkie, spalinowe pojazdy wyprodukowane przez CZ Loko. Zamówionych 10 lokomotyw będzie wykorzystywanych do prac manewrowych i zestawiania składów na bocznicach zakładów PKP Intercity.
Od początku roku na polskich torach pracują również zmodernizowane, w poznańskich zakładach FPS H. Cegielski, lokomotywy. Wyposażono je w nowoczesne silniki spalinowe spełniające normy emisji na poziomie Stage V. Łącznie do spółki trafi 13 unowocześnionych maszyn.
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA
REKLAMA