Dzieci najmniej narażone na wypadki samochodowe. Wskazują na to najnowsze badania
Analiza danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego wskazuje, że dzieci i młodzież należą do najmniej narażonych grup uczestników ruchu drogowego w Polsce - w odniesieniu do średniej europejskiej.
2023-06-01, 11:06
Co ważne, w ostatnich latach widać znaczący spadek liczby wypadków drogowych z udziałem uczestników w wieku 0-14 lat - w minionej dekadzie liczba wypadków z ich udziałem zmalała o 51 procent.
Kluczowa jest edukacja
Dzieci już od najwcześniejszych lat uczą się funkcjonowania w ruchu drogowym. Poprzez opiekę, dobry przykład i przestrzeganie przepisów, dorośli mają ogromny wpływ na rozwijanie w nich odpowiedzialności jako uczestników ruchu drogowego. To niezwykle ważny proces, który buduje solidne fundamenty oraz umiejętności potrzebne do bezpiecznego poruszania się dzieci po drogach.
- Kluczowa jest edukacja, ponieważ dzieci wraz z dorastaniem coraz częściej poruszają się samodzielnie po drogach, co skutkuje zwiększonym ryzykiem wypadków. W związku z tym przygotowanie ich do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym staje się obowiązkiem opiekunów. Dodajmy obowiązkiem, który jest inwestycją w zdrowie i życie najmłodszych - powiedziała Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
Szczegóły badania
REKLAMA
Analiza danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS dotycząca wypadków drogowych w Polsce wskazuje, że dzieci (0-14 lat) i młodzież (15-17 lat) stanowią najmniej zagrożone grupy uczestników ruchu. Na korzyść najmłodszych uczestników ruchu przemawia także to, że liczba wypadków z ich udziałem systematycznie maleje. W 2012 roku dzieci (0-14 lat) uczestniczyły w 3 684 wypadkach (9,94 procent ogółu).
Pięć lat później były to 2 823 wypadki (8,86 procent ogółu) zaś w 2022 tylko 1 797, czyli w ostatniej dekadzie liczba wypadków z ich udziałem spadła o przeszło 51 procent. Wraz z redukcją liczby zdarzeń, maleje także statystyka ofiar i rannych. W roku ubiegłym odnotowano 53 ofiary, a 1 868 dzieci doznało obrażeń, podczas gdy dekadę temu było to aż 90 ofiar i 3 949 rannych.
- Należy podkreślić, że bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym znacznie poprawiło się w prawie wszystkich krajach Unii Europejskiej, a Polska odnotowuje szybszą poprawę bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego niż wiele państw UE. Niemniej jednak, najwięcej zabitych i rannych dzieci oraz młodzieży jest w grupie pasażerów samochodów, a następnie pieszych. Do największej liczby wypadków z udziałem dzieci i młodzieży dochodzi w miesiącach letnich, szczególnie w czerwcu, w godzinach rannych i wczesnopopołudniowych, tj. w drodze do i ze szkoły - wylicza Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
W minionej dekadzie w Polsce doszło do blisko 337 tysięcy wypadków, w tym do 29 tysięcy z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat, co na przestrzeni 10 lat stanowiło 9 procent ogółu wypadków. Zginęło w nich blisko 31,5 tysięcy osób, z tego 730 to dzieci w wieku 0-14 lat, co stanowi 2 procent ogółu zabitych. Jeśli chodzi o rannych to wśród 403 tysięcy poszkodowanych było ok. 27,6 tysięcy dzieci (niecałe 7 procent ogółu). Statystyki, które z roku na rok ulegają poprawie, stanowią kontrargument wobec powszechnie przywoływanego mitu, że dzieci są najbardziej narażoną grupą w ruchu drogowym.
REKLAMA
- Bezpieczeństwo na drodze. Nie daj się zwieść ładnej pogodzie
- Policja zapoluje na piratów drogowych. Na drogach rusza akcja "Prędkość"
- Planując wakacje dopilnuj formalności. UFG: cena za wycieczkę powinna zawierać ubezpieczenie
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA