Zagrożenie w Internecie? Zgłoś je do dyżurującego „pogotowia”
Prawie 2 tys. zgłoszeń dotyczących zamieszczania i rozpowszechniania nielegalnych treści w Internecie trafiło w pierwszym kwartale 2014 roku do zespołu dyzurnet.pl działającego przy instytucie badawczym NASK.
2014-05-09, 11:35
Posłuchaj
Dyzurnet.pl to swoistego rodzaju pogotowie ratunkowe dla osób, które korzystając z Internetu, znajdują informacje, stwarzające, ich zdaniem, zagrożenie dla innych użytkowników sieci.
- Czekamy na zgłoszenia od użytkowników Internetu, wtedy podejmujemy swoje działania. Przede wszystkim weryfikujemy takie zgłoszenie. Patrzymy pod względem technicznym, co się da zrobić i podejmujemy dalsze kroki. Najczęściej lokalizacja serwera zgłoszonej strony wskazuje, że znajduje się on poza granicami Polski, wtedy bardzo szybko przekazujemy informacje do innego zespołu reagującego (…) który podejmuje odpowiednie kroki, przeważnie jest to kontakt z miejscową policją. Jeżeli widzimy takie treści, które są nielegalne, ale znajdują się na naszych, polskich serwerach, wtedy kontaktujemy się z Komendą Główną Policji – wyjaśnia, jak działa zespół dyzurnet.pl, Martyna Różycka.
Wzrost świadomości
Jak dodaje Różycka, bardzo ważny jest dla zespołu dyzurnet.pl kontakt z przedstawicielami firm, dostawcami treści. Nie zawsze widzą oni treści, które nie powinny być ogólnie dostępne, umieszczone na ich serwerach, np. na forum czy blogu. Jeśli do zespołu trafi zgłoszenie o tego typu treściach, kontaktują się oni z administratorem strony internetowej czy jej właścicielem z prośbą o ich odpowiednie zabezpieczenie.
Jak przyznaje Różycka, świadomość użytkowników Internetu, którzy coraz częściej zgłaszają nieodpowiednie treści, jak i właścicieli stron internetowych pozytywnie reagujących na prośby o ich usunięcie, rośnie.
REKLAMA
Wymiar finansowy
Jakość treści zamieszczanych na stronach internetowych, uważa Różycka, przekłada się na korzyści finansowe dla ich właścicieli, dlatego powinni oni dbać o ich odpowiedni charakter i poziom. Właściwe treści przyciągają bowiem większą ilość użytkowników, ale także mają ogromne znaczenie dla reklamodawców. Wszystkim zatem powinno zależeć na tym, aby te treści były wartościowe i odpowiednie dla użytkowników Internetu.
Dyzurnet.pl jest coraz bardziej skuteczny. Ponad 90 proc. materiałów, uznanych za szkodliwe, po interwencji pracowników instytutu NASK znika z sieci w ciągu 7 dni od momentu zgłoszenia.
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA
REKLAMA