Konsumenci zyskali więcej praw w UE. Polska zwleka z wdrożeniem przepisów
Zakupy w internecie będą łatwiejsze i bezpieczniejsze, a konsumenci będą mieli zagwarantowane prawa w całej Unii, choć jeszcze nie w Polsce.
2014-06-13, 09:25
Posłuchaj
Polska nie wdrożyła unijnych przepisów, które w piątek wchodzą w życie i które mają ukrócić nieuczciwe praktyki, zapewnić przejrzystość otrzymywanych informacji o cenach, czy dodatkowych kosztach. Oprócz Polski z przyjęciem przepisów spóźnia się jeszcze tylko Bułgaria.
Nowe prawa dla konsumentów pół roku później >>>
Nowe przepisy ujednolicają standardy w całej Unii, bo te obecne były albo niezbyt precyzyjne, albo różniły się w zależności od kraju.
14 dni na zwrot towaru
Teraz kupujący będzie miał 14 dni na zwrot towaru bez podawania przyczyn od momentu dostawy.
REKLAMA
Osoby robiące zakupy w sieci powinny też otrzymywać przejrzystą informację dotyczącą ceny produktu, kosztów przesyłki i łącznej kwoty zakupu. To ma zachęcić do częstszych zakupów w internecie w całej Unii zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców.
Więcej praw dla klientów, nowe obowiązki dla przedsiębiorców >>>
- W całej Europie 40 procent handlowców przyznaje, że brak ujednoliconych przepisów jest przeszkodą w prowadzeniu działalności. W Polsce tak uważa 60 procent i dlatego niechętnie robi zakupy poza granicami kraju” - powiedziała rzeczniczka Komisji Mina Andreeva.
Tylko Polska i Bułgaria spóźniają się w nowymi przepisami
Unijne przepisy wdrożyło 25 państw, Rumunia zrobi to w najbliższych dniach i tylko dwa państwa są spóźnione.
- Z Polski i Bułgarii nie mamy żadnych informacji, co jest złą wiadomością dla konsumentów - dodała rzeczniczka Komisji. Bruksela apeluje więc do Warszawy i Sofii o szybkie wdrożenie przepisów i ostrzega, że zbytnie opóźnienia mogą się skończyć pozwem do unijnego Trybunału Sprawiedliwości.
REKLAMA
IAR, awi
REKLAMA