Jest porozumienie PKP w sprawie Pendolino: ruszy przed świętami
Twarda postawa PKP przynosi efekty w sprawie Pendolino. Jak poinformował prezes polskich kolei, Jakub Karnowski, Alstom, producent tego szybkiego pociągu, niezwłocznie złoży wniosek o homologację w Polsce. Zgadza się też na arbitraż w sprawie kar za opóźnienie w dostawie składów. Są szanse, że wyjadą na tory 14 grudnia.
2014-06-27, 13:37
Posłuchaj
Karnowski spotkał się w Paryżu z kierownictwem francuskiego koncernu. – Wyraziło ono chęć współpracy, zaakceptowało propozycję PKP Intercity w kwestii zastosowania arbitrażu oraz zgodziło się niezwłocznie złożyć wniosek do UTK, po to żeby uzyskać homologację oraz dotrzymać terminu dostaw pociągów – poinformował w Sejmie Karnowski.
PKP Intercity zaczęło naliczanie kar za opóźnione Pendolino
Jak dodał, uzyskał zapewnienie od producenta Pendolino, że wniosek zostanie złożony "tak szybko, jak jest to możliwe". Zdaniem Karnowskiego, pozwoli to na odebranie składów przez PKP Intercity, co pozwoli wyjechać im na tory zgodnie z zapowiedzią, czyli 14 grudnia br.
Alstom potwierdza: złożymy holologację
- Szczegóły porozumienia są obecnie dyskutowane. Do czasu ich uzgodnienia nie udzielamy komentarza. Potwierdzamy, że Alstom zamierza złożyć dokumenty homologacyjne w UTK - powiedział Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport Polska, cytowany w komunikacie przekazanym PAP w środę wieczorem w reakcji na prośbę o komentarz do słów szefa PKP S.A.
Ministrowie: Grudniowy termin Pendolino nadal obowiązuje
REKLAMA
Pendolino kupiliśmy w 2011 r
PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi.
Szef PKP Intercity Marcin Celejewski informował w zeszłym tygodniu, że spółka zaproponowała Alstomowi rozwiązanie m.in. kwestii kar przez sąd arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej.
Intercity zaproponowało ponadto, aby Alstom dokonał "dwustopniowej" homologacji pociągów. Miałaby ona polegać na tym, iż polski przewoźnik odebrałby pociągi mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2.
Zgodnie z kontraktem Alstom musi dostarczyć pociągi zgodne z systemem bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS 2.
Jednak Alstom tłumaczył, że brak w Polsce infrastruktury wyposażonej w europejski system sterowania ruchem poziomu drugiego (ERTMS 2) uniemożliwia firmie dostarczenie taboru certyfikowanego z tym systemie.
REKLAMA
W Polsce działa certyfikowany przez UTK system ERTMS 1 i pozwala on na poruszanie się pociągów powyżej 160 km/h.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
IAR/PAP, jk
REKLAMA