Polski szef jest kompetentny, ale nie umie pracować z ludźmi

Z raportu firmy Deloitte wynika, że po kryzysie, na kierowniczych stanowiskach nie wystarczy już wiedza zapewniająca sukces finansowy. Potrzebna jest też umiejętność współpracy firmy z otoczeniem i przed wszystkim kierowania ludźmi, a tego polskim szefom brakuje.

2014-07-03, 11:58

Polski szef jest kompetentny, ale nie umie pracować z ludźmi
Młodzi pracownicy nie boją się zmiany zatrudnienia. . Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Jak zmienia się szef w polskiej firmie. Najnowsze badanie Deloitte w Porannych Rozmaitościach Programu 1 / Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Prawie 90 proc. polskich menedżerów uważa, że szeroka perspektywa w myśleniu o firmie, przewodzenie zmianom i umiejętności w osiąganiu celów finansowych to najważniejsze kompetencje przywódcze. - Bardzo interesujące jest to, że menedżerowie i członkowie zarządów firm są wyposażeni w umiejętności strategiczne. Rzeczywiście wypełniają oczekiwania, rozumieją szeroką perspektywę finansową. Obszarem deficytu są zaś kompetencje kapitału społecznego – wyjaśnia Beata Krzywosz Rynkiewicz psycholog z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. - Mam na myśli kompetencja, które zwiększają zaufanie, zaangażowanie pracowników, pomagają rozwijać talenty i budują relacje międzyludzkie – dodaje.

Talent czy tylko kompetencje?

Jeden ze współtwórców raportu uważa, że ważne jest by liderzy zaczęli postrzegać różnice między talentami, a kompetencjami. – Osoby, które  zajmują się talentami jako pewnym wymiarem klasyfikacji zasobów w firmie dobrze wiedzą jaka jest różnica. Natomiast osoby kierujące się tylko swoją intuicją często mylą talent z doświadczeniem i kompetencjami. To jest duża szkoda dla firmy i pracowników. Na skutek pomyłki promowane są osoby, które mają tylko kompetencje – wyjaśnia rozmówca.

Pękł szklany sufit

To dobry początek zmian. - Szklany sufit, który ograniczał ilość kobiet w zarządach i w radach nadzorcach, pęka. Okazuje się, że kobiety oceniane są bardzo wysoko.  W skali naszego badania 10 kompetencji kobiety dostają więcej punktów niż mężczyźni – wyjaśnia Iwona Georgijew, partner w firmie Deloitte

Dziś najbardziej pożądani są szefowie, którzy potrafią budować stabilną przyszłość firmy i cechują się duża elastycznością.

REKLAMA

Dominik Olędzki, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej