Motoryzacja: Polska częściami samochodowymi stoi
Produkcja części i akcesoriów samochodowych napędza polską gospodarkę. Obecnie ta część rynku motoryzacyjnego to 900 firm, w których zatrudnionych jest ponad 116 tysięcy osób. Ich przychody ze sprzedaży to sześćdziesiąt miliardów złotych, z czego połowa generowana jest przez eksport.
2014-09-16, 13:01
Posłuchaj
Zdaniem Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych branża jest w bardzo dobrej kondycji.- Jeżeli chodzi o sprzedaż części motoryzacyjnych, to popyt rośnie, dystrybutorzy rosną w skali roku po kilkanaście procent. W tym roku wzrosty także będą bardzo wysokie. W pierwszym kwartale dwucyfrowe, w drugim kwartale będzie on jednocyfrowy z uwagi na efekt wysokiej bazy – wyjaśnia.
Produkcja się rozkręca
Alfred Franke uważa, że produkcja części także będzie rosła. – Wzrost produkcji może wynieść 10 proc., szczególnie eksport. Producenci bardzo mocno rozwijają swoją działalność poza granicami kraju. W tym momencie obroty zagraniczne wynoszą 30 mld zł, to wartość branży części motoryzacyjnych. Warto podkreślić, że to trzy razy więcej niż wartość eksportu węgla i koksu. Widać, że Polska częściami stoi – uważa rozmówca.
Naszą siłą, jest różnorodność
Zdaniem eksperta branża produkująca części i akcesoria samochodowe swoje sukcesy zawdzięcza w dużym stopniu specyfice polskiego rynku.- Polska jest krajem specyficznym w porównaniu do Niemiec i Francji. To oznacza, że mamy bardzo zróżnicowany park samochodowy. W praktyce dystrybutor jest wyspecjalizowany we wszystkich typach części samochodowych. To daje nam przewagę konkurencyjną nad dystrybutorami z Niemiec, czy z Francji na takich rynkach jak czeski, węgierski i rumuński – dodaje.
Dostęp do danych technicznych
Branże trapią też jednak pewne problemy. - Na pewno dostęp do danych technicznych jest niezwykle ważny. Szczególnie w przypadku samochodów ciężarowych mamy zwykłe problemy z identyfikacją części. Nie powinno tak być, bo unijne przepisy zobowiązują producentów do udostępniania danych. Tutaj ciągle toczymy bój – wyjaśnia gość.
REKLAMA
Brak pracowników
Ważną przeszkodą do pokonania jest też brak odpowiednio wykształconych pracowników.
- Branża rośnie bardzo dynamicznie. Potrzebujemy mechatroników, nie mechaników, rośnie zapotrzebowanie na inżynierów.
Niezależny rynek motoryzacyjny - według szacunków - wpłaca do budżetu państwa rocznie około 12 miliardów złotych. Wartość podatków dochodowych i VATu w 2013 roku wyniosła siedem miliardów trzysta milionów (7,3 mld) , a cztery miliardy siedemset milionów złotych (4,7) trafiło na konta ZUS-u.
Błażej Prośniewski, abo
REKLAMA
REKLAMA