Motoryzacja: Polska częściami samochodowymi stoi

Produkcja części i akcesoriów samochodowych napędza polską gospodarkę. Obecnie ta część rynku motoryzacyjnego to 900 firm, w których zatrudnionych jest ponad 116 tysięcy osób. Ich przychody ze sprzedaży to sześćdziesiąt miliardów złotych, z czego połowa generowana jest przez eksport.

2014-09-16, 13:01

Motoryzacja: Polska częściami samochodowymi stoi
. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Jaka jest przyszłość polskiego przemysłu motoryzacyjnego w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki (Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Zdaniem Alfreda  Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych branża jest w bardzo dobrej kondycji.- Jeżeli chodzi o sprzedaż części motoryzacyjnych, to popyt rośnie, dystrybutorzy rosną w skali roku po kilkanaście procent. W tym roku wzrosty także będą bardzo wysokie. W pierwszym kwartale dwucyfrowe, w drugim kwartale będzie on jednocyfrowy z uwagi na efekt wysokiej bazy – wyjaśnia.

Produkcja się rozkręca

Alfred Franke uważa, że produkcja części także będzie rosła. – Wzrost produkcji może wynieść 10 proc., szczególnie eksport. Producenci bardzo mocno rozwijają swoją działalność poza granicami kraju. W tym momencie obroty zagraniczne wynoszą 30 mld zł, to wartość branży części motoryzacyjnych. Warto podkreślić, że to trzy razy więcej niż wartość eksportu węgla i koksu. Widać, że Polska częściami stoi – uważa rozmówca.

Naszą siłą, jest różnorodność

Zdaniem eksperta branża produkująca części i akcesoria samochodowe swoje sukcesy zawdzięcza  w dużym stopniu specyfice polskiego rynku.- Polska jest krajem specyficznym w porównaniu do Niemiec i Francji. To oznacza, że mamy bardzo zróżnicowany park samochodowy. W praktyce dystrybutor jest wyspecjalizowany we wszystkich typach części samochodowych. To daje nam przewagę konkurencyjną nad dystrybutorami z Niemiec, czy z Francji na takich rynkach jak czeski, węgierski i  rumuński – dodaje.

Dostęp do danych technicznych

Branże trapią też jednak pewne problemy. - Na pewno dostęp do danych technicznych jest niezwykle ważny. Szczególnie w przypadku samochodów ciężarowych mamy zwykłe problemy z identyfikacją części. Nie powinno tak być, bo unijne przepisy zobowiązują producentów do udostępniania danych. Tutaj ciągle toczymy bój – wyjaśnia gość.

REKLAMA

Brak pracowników

Ważną przeszkodą do pokonania jest też brak odpowiednio wykształconych pracowników.

- Branża rośnie bardzo dynamicznie. Potrzebujemy mechatroników, nie mechaników, rośnie zapotrzebowanie na inżynierów.

Niezależny rynek motoryzacyjny - według szacunków - wpłaca do budżetu państwa rocznie około  12 miliardów  złotych. Wartość podatków dochodowych  i VATu w 2013 roku wyniosła siedem miliardów  trzysta milionów (7,3 mld) , a cztery miliardy siedemset  milionów złotych (4,7) trafiło na konta ZUS-u.

Błażej Prośniewski, abo

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej