Na seniorach można doskonale zarabiać
Żyjemy coraz dłużej, rodzi się coraz mniej dzieci i stajemy się krajem ludzi w podeszłym wieku. Za 20 lat co czwarty Polak będzie miał powyżej 65 lat. Specjaliści przekonują, że to otwiera pole dla wielkiego biznesu.
2014-10-29, 19:27
Posłuchaj
– Kryzys demograficzny można przekuć na stworzenie w naszym kraju biznesu nastawionego na wykorzystanie możliwości i potrzeb ludzi starszych - podkreśla Marzena Rudnicka - prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.
Senior to normalny konsument
Podkreśla, że nie należy zapominać, że seniorzy korzystają nie tylko z domów spokojnej starości czy domów opieki, ale też z telefonów komórkowych, podróży, samochodów, ośrodków kultury.
Marzena Rudnicka zaznacza, że o ile w krajach starej Unii gospodarka senioralna kwitnie, to u nas dopiero raczkuje.
Usługi dla seniorów to żyła złota
Robert Gwiazdowski z Centrum imienia Adama Smitha zwraca uwagę, że z rozwijaniem 'srebrnej ekonomii' nie możemy czekać. Dodaje, że taka gospodarka będzie żyłą złota tylko dla tych, którzy jak najszybciej będą inwestować w usługi senioralne. Jeśli szybko stworzymy warunki, by mogli w Polsce przebywać starsi Europejczycy to na tym skorzystamy.
REKLAMA
I tak usługi opiekuńcze dla osób starszych to świetny sposób na zaktywizowanie pokolenia 50+. Jest wiele kobiet, które opiekowały się albo rodzicami albo dziadkami i na rynku pracy teraz nie ma dla nich miejsca. Często wyjeżdżają do Niemiec i tam opiekują się niemieckimi emerytami. – Cały dowcip polega na tym, by ściągnąć tych niemieckich emerytów do Polski, by nasze kobiety nie musiały wyjeżdżać - zaznaczył Robert Gwiazdowski.
Według rozmówcy IAR, aby ściągnąć seniorów do Polski, usługi opiekuńcze nie mogą być gorsze niż w Niemczech, ale za to tańsze.
O tym, że nie da się uciec od otwarcia rynku usług senioralnych mówi też Andrzej Sadowski. Ekspert podkreśla, że taka srebrna ekonomia może przynieść duże korzyści naszej gospodarce.
Warto więc inwestować w usługi medyczne i opiekuńcze dla tych starszych emerytów. Wśród młodszych zaś coraz częściej istnieje zapotrzebowanie na posezonowe usługi turystyczne, rekreację na basenach czy halach sportowych.
REKLAMA
O problemach "srebrnego biznesu" rozmawiali dziś w Warszawie uczestnicy I Kongresu Gospodarki Senioralnej.
IAR, jk
REKLAMA