Własna firma? Trzeba pamiętać o trzech filarach
Z danych rejestru Regon wynika, że pod koniec czerwca bieżącego roku, mieliśmy w Polsce blisko 3 mln firm jednoosobowych, ale tylko co trzecia z nich, dożywała swoich piątych urodzin.
2014-11-24, 10:19
Posłuchaj
Jak podkreśla Adam Głos, prezes Tax Care, dzieje się tak, ponieważ zakładający firmy nie doceniają skali trudności związanych z prowadzeniem własnego biznesu.
- W Polsce rocznie zakłada się około 200-250 tys. nowych firm. Ciekawostka jest taka, że od wielu lat, łączna liczna zarejestrowanych firm, które są aktywne, oscyluje wokół 3 milionów. To pokazuje, że zakładane przedsiębiorstwa żyją krótko. Ze statystyk GUS-u wynika, że co druga firma nie dożywa drugiego roku, natomiast 5 lat lub dłużej funkcjonuje mniej niż 30 proc. przedsiębiorstw – zauważa gość. - Przedsiębiorcy często rozpoczynają prowadzenie biznesu, nie dlatego, że mają świetny pomysł na przedsiębiorstwo i mają bardzo precyzyjny plan jak ta firma ma funkcjonować, tylko koncentrują się na tym, żeby mieć firmę. I wydaje im się, że prowadzenie działalności gospodarczej jest rzeczą bajecznie prostą – podkreśla rozmówca.
Trzy filary sukcesu
Adam Głos uważa, że kandydaci na biznesmenów powinni pamiętać o trójkącie przedsiębiorcy związanym z zakładaniem i funkcjonowaniem firmy. - Prowadzenie firmy łączy się z trzeba podstawowymi elementami. Pierwszy to produkt, bądź usługa, którą chcemy sprzedawać, drugi z tych elementów to sprzedaż tego produktu, a trzeci to wszystkie formalności administracyjne związane z prowadzeniem firmy – mówi specjalista.
Typowe błędy początkującego przedsiębiorcy
Niestety często kuleje sprzedaż. - My bardzo często w naszej praktyce obsługi przedsiębiorców postrzegamy następującą prawidłowość: przedsiębiorcy mają skłonność do uciekania w prowadzeniu swojego biznesu do tych elementów, na których dobrze się znają – ostrzega.
Zdaniem rozmówcy najczęściej jest tak, że przedsiębiorcy mają jakiś pomysł na produkt bądź usługę, który w nieskończoność doskonalą. Drugi element na którym się koncentrują to wszystkie formalności związane z prowadzeniem działalności gospodarczej takimi jak przygotowywanie rozliczeń podatkowych, deklaracji do ZUS-u, kontakt z urzędami. Zapominają natomiast o trzecim boku trójkąta. - Tak naprawdę kluczowym elementem jest generowanie sprzedaży, bo to jest coś co generuje przychód i pozwala rozwijać skalę prowadzenie biznesu – podkreśla gość.
Zdaniem Adama Głosa bardzo ważny jest właściwy wybór priorytetów, wśród działań, które należy podjąć.
Wielu młodych, startujących w biznesie, nie panuje także nad wydatkami, zwłaszcza tymi, które nie mają bezpośredniego przełożenia na sprzedaż.
Elżbieta Mamos, abo