Obowiązuje już nowa ustawa konsumencka: prawie wszystko inaczej
Obowiązująca od dziś nowa ustawa konsumencka wprowadza rewolucyjne zmiany – tak w prawach klienta, jak i obowiązkach sprzedającego. Zmieniają się zasady sprzedaży przez Internet, na pokazach, a także w sklepach tradycyjnych.
2014-12-25, 11:34
Posłuchaj
Właściciele sklepów mieli pół roku, żeby się dostosować. Jak jednak twierdzą eksperci, to nie oznacza, że wszyscy handlowcy są przygotowani do zmian. Szczególnie z tych mniejszych placówek.
Klient musi więcej wiedzieć, sprzedawca musi więcej informować
Przedstawiciel platformy handlowej Allegro, Michał Bonarowski podkreśla, że sprzedający mają sporo obowiązków, przede wszystkim informacyjnych.
Ich niespełnienie spowoduje, że przedsiębiorca będzie obciążony karami bądź innymi świadczeniami na rzecz klienta.
Nowe obowiązki informacyjne podkreśla również wiceprezes UOKiK-u, Dorota Karczewska. Wyjaśnia, że to przedsiębiorca będzie musiał dotrzeć do konsumenta z odpowiednimi informacjami.
REKLAMA
Jeżeli na cenę towaru składa się kilka elementów (na przykład wysyłka), to sprzedawca musi poinformować o każdym z nich.
Zwrot towaru i reklamacje po nowemu
Zmiany dotyczą także zwrotów i reklamacji. Jak wyjaśnia w rozmowie z IAR wiceszefowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Dorota Karczewska, to klient w przypadku zwrotu towaru zdecyduje czy chce naprawy, wymiany towaru, zwrotu gotówki czy obniżenia ceny produktu.
Nowe obowiązki sprzedających w sieci. Ustawa konsumencka wchodzi w życia
Zwraca uwagę, że podobne przepisy obowiązują w całej Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowej ustawy o prawach konsumenta to konsekwencja przyjęcia przez Komisję Europejską w 2011 roku dyrektywy regulującej to zagadnienie.
REKLAMA
Nowe przepisy zakładają między innymi wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy
Wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet lub poza siedzibą firmy z 10 do 14 dni i możliwość zwrotu towaru już po drugiej usterce. To główne zmiany, które wprowadza obowiązująca od dziś ustawa konsumencka.
Jak zwrócić nietrafiony prezent? Internetowi klienci mają lepiej
Źr. PAP/x-news
Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski wyjaśnia, że nowe przepisy pomogą kupującym.
REKLAMA
Kluczową zmianą, według Federacji Konsumentów, jest to, że przy drugiej reklamacji będziemy mogli odstąpić od kupna towaru i zażądać zwrotu pieniędzy.
Zdaniem rozmówcy IAR, wielokrotna naprawa tego samego elementu potrafiła wyprowadzić z równowagi nawet najspokojniejszego kupującego.
Wielu handlowców nieprzygotowanych do zmian
Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski zaznacza, że część sklepów zgłasza nieprzygotowanie do nowych przepisów, mimo, że sprzedawcy mieli dużo czasu na przystosowanie się do nowej regulacji.
Tymczasem Michał Bonarowski wierzy, że sprzedawcy przygotowali się do zmian. Jak mówi, zainteresowanie sprzedawców nowymi przepisami jest coraz większe.
REKLAMA
Problemy mogą być w mniejszych sklepach
Michał Bonarowski twierdzi, że duzi, solidni przedsiębiorcy już dawno przygotowali się do zmian przepisów. Więcej problemów ze spełnieniem nowych wymogów będą mieli mniejsi sprzedawcy.
W ciągu półrocznego vacatio legis trzeba było dostosować sklepy internetowe oraz regulaminy sprzedaży.
Zmiany są poważne, dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną stronę zarówno dla sprzedających jak i kupujących. Jej adres to: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
IAR, jk
REKLAMA
REKLAMA