Linie lotnicze: kiedy pasażer nie zostanie wpuszczony do samolotu?

2015-06-18, 11:40

Linie lotnicze: kiedy pasażer nie zostanie wpuszczony do samolotu?
Klienci linii lotniczych mogą zostać niewpuszczeni na pokład wcale nie dlatego, że się niewłaściwie lub podejrzanie zachowują. Foto: Glow Images/East News

Masz ważny bilet, rezerwację, jesteś więc pewien, że wejdziesz na pokład i polecisz na wakacje? Możesz się srodze zawieść.

Posłuchaj

O tzw. overbookingu i prawach pasażerów mówiła w Polskim Radiu 24, w audycji Wydarzenia dnia w gospodarce, prof. Anna Konert, prodziekan Wydziału Prawa i Administracji w Uczelni Łazarskiego i radca prawny w kancelarii K&K Prawo Lotnicze, a także wiceprezes Polskiego Klubu Lotniczego /Grażyna Raszkowska, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia
+
Dodaj do playlisty

Klienci linii lotniczych mogą zostać niewpuszczeni na pokład wcale nie dlatego, że się niewłaściwie lub podejrzanie zachowują, są nietrzeźwi czy też znaleziono przy nich niebezpieczne przedmioty. Powód może być zupełnie inny.

– To dość częsta sytuacja. Każda linia lotnicza dokonuje tzw. overbookingu, mniej więcej na poziomie 10 proc. Jest to dozwolone prawem – mówi prof. Anna Konert, prodziekan Wydziału Prawa i Administracji w Uczelni Łazarskiego i radca prawny w kancelarii K&K Prawo Lotnicze, a także wiceprezes Polskiego Klubu Lotniczego.

Overbooking, czyli nadrezerwacja to praktyka stosowana przez linie lotnicze.

– Każdy przewoźnik dokonuje overbookingu, bo jest to ochrona przed tym, że część osób może się nie pojawić przed wylotem. A każde niewykorzystane miejsce  w czasie lotu to strata dla przewoźnika. Wobec tego przewoźnicy chcą się zabezpieczać i dokonują nadrezerwacji – mówi prof. Anna Konert.

Chętni zostają na lotnisku

Jednak, gdy wszyscy się stawią i brakuje miejsc w samolocie wówczas przewoźnik może odmówić wejścia na pokład pasażerom, pomimo że mają rezerwację i bilet. I co wówczas?

– Przede wszystkim obowiązkiem przewoźnika jest znalezienie chętnych, którzy zrezygnowaliby z konkretnego lotu, w zamian za co przewoźnik proponuje alternatywny lot oraz dodatkowe odszkodowanie – wyjaśnia  prof. Anna Konert.

Przewoźnik musi poinformować

Przewoźnik lotniczy ma obowiązek poinformować o tym, jakie prawa przysługują pasażerom wtedy, gdy dochodzi do overbookingu.

– Oczywiście kiedy kupujemy bilet akceptujemy ogólne warunki przewozu, gdzie wszystko jest szczegółowo opisane, ale jak wiadomo nikt szczegółów długich regulacji nie czyta – dopowiada wiceprezes Polskiego Klubu Lotniczego.

Nie chcesz, ale zostajesz

Może się jednak okazać, że liczba chętnych do pozostania jest  niewystarczająca.

Wówczas linia lotnicza może po prostu odmówić wejścia na pokład pasażerom, wbrew ich woli.

W takiej sytuacji przysługują im uprawnienia zwrotu kosztu biletu, czy też zapewnienie alternatywnego lotu, prawo do napojów, posiłków, w ilości odpowiedniej do czasu oczekiwania na kolejny lot, także prawo do hotelu i transport do hotelu, jeśli alternatywny lot ma odbyć się następnego dnia.

Zryczałtowane odszkodowanie

Najważniejsze jest jednak zryczałtowane odszkodowanie w wysokości 250, 400 lub 600 euro w zależności od długości trasy.

– Im dłuższa trasa, tym większe pieniądze możemy otrzymać – mówi  prof. Anna Kotner.

Gdzie zdobywać wiedzę

Istnieje wiele portali internetowych, na których pojawiają się informacje o prawach konsumenta. A dla tych, którzy chcą np. zawodowo pogłębiać swoją wiedzę z zakresu  prawa lotniczego dostępne są studia podyplomowe.

–  Studenci, w mogą w przeciągu 200 godzin zdobyć wiedzę z szeroko pojętego prawa lotniczego. W zakres studiów wchodzi prawo publiczne i prywatne, zarówno międzynarodowe, jak i krajowe, a także kształcenie w zakresie odpowiedzialności np. za wypadki lotnicze, czy też np. za niewpuszczenie pasażera na pokład ­ –  podpowiada prof. Anna Konert.

Kursy na temat prawa lotniczego organizuje również w Polsce największa na świecie organizacja, skupiająca przewoźników lotniczych IATA

– Takie kursy organizowane są  na całym świecie jednak ich koszt jest bardzo wysoki – komentuje wiceprezes Polskiego Klubu Lotniczego.

Grażyna Raszkowska

Polecane

Wróć do strony głównej