Niemcy to strategiczny partner biznesowy dla Polski

2015-06-24, 22:57

Niemcy to strategiczny partner biznesowy dla Polski
Niemcy kluczowym partnerem biznesowym dla Polski. Foto: Pixabay.com

Dla Polski, Niemcy są najważniejszym partnerem gospodarczym. Od kondycji gospodarki niemieckiej zależy gospodarka Polska. O raporcie, "Perspektywiczne sąsiedztwo, polsko-niemieckie relacje gospodarcze" przygotowanym przez firmę KPMG Polska i Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłową, z Januszem Antonowiczem, partnerem w oddziale audytów KPMG Polska rozmawia Aleksandra Tycner.

Posłuchaj

O relacjach gospodarczych między Polską a Niemcami mówił Janusz Antonowicz, partner w oddziale audytów KPMG Polska /Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

- Niemcy to nasz największy partner biznesowy i handlowy. Nie wszyscy jednak mają świadomość, jak bardzo ważny jest to partner. Jeżeli chodzi o inwestycje zagraniczne w Polsce, to do końca 2013 roku Niemcy zainwestowali 114 mld złotych w Polsce, to jest 17% wszystkich inwestycji zagranicznych. Jeśli chodzi o wymianę handlową, nasz eksport do Niemiec to 25% procent łącznego eksportu Polski – mówi ekspert.

Polska liderem w Europie środkowo-wschodniej

- Jesteśmy jednym z kierunków ekspansji Niemiec. Jest to gospodarka zdecydowanie większa od naszej. Nie inwestują tylko w Europie, ale jeżeli chodzi o ten obszar to zdecydowanie jesteśmy liderem jeżeli chodzi o inwestycje niemieckie – dodaje.

W co inwestują Niemcy?

- 31% to przemysł przetwórczy, branża motoryzacyjna, chemiczna, przemysł maszynowy, ale też dobra konsumpcyjne. 26% to sektor finansowy, bankowość i ubezpieczenia. Na kolejnych miejscach to handel detaliczny i hurtowy oraz nieruchomości – wylicza Janusz Antonowicz.

- Zaczyna się od inwestycji niedużych, najpierw jest handel a potem inwestycja i produkcja. Bardzo wiele firm z którymi mamy styczność tworzy w Polsce znaczące działy rozwoju – dodaje.

Polskie inwestycje w Niemczech

Jest to jeden z kilku największych rynków, jeżeli chodzi o inwestycje zagraniczne. Najbardziej znane przykłady to: Comarch - branża IT, ORLEN ze swoimi stacjami w Niemczech, Ciech, który kupił zakłady sodowe oraz Boryszew, który inwestuje bardzo mocno w branżę motoryzacyjną w Niemczech – tłumaczy Antonowicz.

Polska nie ma jeszcze, zbyt wielu, rozpoznawalnych marek

- Nie mamy danych, ale w strukturze eksportu przeważa eksport towarów nieoznaczonych naszym logo. Często są to produkty wytwarzane przez inwestorów niemieckich w Polsce – dodaje.

Bilans handlowy z Niemcami jest dodatni, ponad 26 mld nadwyżki w 2014 roku. Ta nadwyżka utrzymuje się już od 2009 roku. To pokazuje jak ważna jest dla nas polityka kursu walutowego – podkreśla gość radiowej Jedynki.

Aleksandra Tycner, fko

Polecane

Wróć do strony głównej