Polskie firmy stworzyły aplikację dobierają wino do potrawy

2015-09-28, 08:24

Polskie firmy stworzyły aplikację dobierają wino do potrawy
Aplikacja opiera się na dopasowaniu aromatycznych związków chemicznych w winie i w daniu. Foto: Pixabay.com

Dwie firmy z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni stworzyły innowacyjne narzędzie umożliwiające dobór wina do każdej potrawy, na podstawie przepisu. Aplikacja opiera się na dopasowaniu aromatycznych związków chemicznych w winie i w daniu.

Aplikacja Delipar została stworzona przez firmy działające w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, W4F i biotechnologiczną firmę Spark-Lab.

Pomysłodawca serwisu, założyciel firmy W4F Konrad Jagodziński przyznaje, że inspiracją do prac nad pomysłem była książka „Taste buds and molecules” autorstwa Francois Chartier. Tłumaczy, że opisany w książce sposób doboru win i dań, oparty na zgodności aromatycznych związków chemicznych zawartych w trunku i potrawie, zafascynował firmę na tyle, że postanowiła rozpocząć testy na sobie, rodzinie i znajomych.

Trunek dobierany jest w oparciu o związki aromatyczne

Dzięki współpracy z firmą Spark-Lab i wykonanym analizom opracowano stężenie 54 związków chemicznych w 120 winach z 17 szczepów z 10 krajów. Uzyskano informacje o prawie sześciuset grupach produktów spożywczych.

Jagodziński tłumaczy, że wystarczy na stronie www.delipair.com wkleić link do przepisu danej potrawy i na tej podstawie program dobierze trzy wina, które będą do niej pasowały. Przekonuje, że trunek dobierany jest w oparciu o związki aromatyczne.

Narzędzie bazuje na dopasowaniu aromatycznych związków chemicznych w napoju (winie) i daniu. Jagodziński wyjaśnia, że „te same aromaty, występując w odpowiednim stężeniu w winie i potrawie, tworzą pomost aromatyczny, który jest kluczem do doskonałego dopasowania”.

Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne

Korzystanie z aplikacji, na razie dostępnej tylko w języku angielskim, jest bezpłatne. Pierwsza wersja narzędzia Delipair zapewniła firmie wygraną w konkursie winnych startupów na konferencji Digital Wine Communication Conference w Montreux.

Jagodziński podkreśla, że aplikacja nie pokazuje wina konkretnego producenta, ale pokazuje główne dane o winie, które pozwolą sprzedawcy w sklepie bez problemu dobrać konkretny trunek.

PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej