W Polsce systematycznie maleje liczba małych sklepów detalicznych

W ostatnich latach systematycznie spada małych sklepów detalicznych - wskazuje Polska Izba Handlu.

2016-01-22, 09:11

W Polsce systematycznie maleje liczba małych sklepów detalicznych
Z badania przeprowadzonego przez GfK Polonia wynika, że główną barierą dla handlu tradycyjnego jest konkurencja sklepów wielkoformatowych. Foto: Jamie Hamel-Smith/stocksnap/domena publiczna

W 2008 r. stanowiły one 51 proc. rynku, dziś ich udział w handlu produktami z branży FMCG wynosi 37 proc. Jak wynika z badań, główną barierą dla tradycyjnego handlu jest konkurencja sklepów wielkoformatowych.

W piątek ministerstwo finansów ma przedstawić założenia projektu ustawy o podatku od hipermarketów. Ma to być podatek od obrotów, z kwotą wolną i progami.

Małe sklepy zatrudniają 300 tys. osób

W opublikowanej w analizie Polska Izba Handlu wskazuje, że choć co roku liczba małych sklepów w Polsce się zmniejsza, to sklepy mało- i średnioformatowe pozostają w naszym kraju największym kanałem dystrybucji produktów FMCG (z ang. fast-moving consumer goods, czyli tzw. produkty szybkozbywalne, przede wszystkim art. spożywcze i środki czystości). Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje 300 tys. osób, czyli 60 proc. pracujących w branży ogólnospożywczej.

Z badania przeprowadzonego przez GfK Polonia wynika, że główną barierą dla handlu tradycyjnego jest konkurencja sklepów wielkoformatowych. - O ile hipermarkety w Polsce są ulokowane głównie w 20 największych miastach, to dyskonty są obecne zarówno w dużych aglomeracjach jak i w małych miejscowościach. Poza Warszawą i innymi dużymi miastami przybywa głównie dyskontów sieci Biedronka oraz średniej wielkości supermarketów należących do polskich sieci - z wyjątkiem Tesco i Caffefour. Ekspansja dyskontów prowadzi do stopniowego eliminowania z rynku lokalnych producentów - wskazuje Polska Izba Handlu.


PIH podkreśla, że mimo iż zdecydowana większość żywności konsumowanej w Polsce jest wytwarzana w kraju, to aż 80 proc. rynku spożywczego (nie licząc piekarni) należy do handlu zagranicznego, a polscy producenci dominują tylko w branży mleczarskiej i sektorze słodyczy.

REKLAMA

PAP, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej