Minister Gróbarczyk: budowa pierwszych statków w Stoczni Szczecińskiej w przyszłym roku

Budowa pierwszych statków w Stoczni Szczecińskiej rozpocznie się w przyszłym roku - zapewniał Marek Gróbarczyk minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podczas dzisiejszego wyjazdowego posiedzenia komisji gospodarki morskiej w Szczecinie. Szef resortu przyznał, że zastana sytuacja branży okrętowej jest bardzo pesymistyczna.

2016-05-09, 18:38

Minister Gróbarczyk: budowa pierwszych statków w Stoczni Szczecińskiej w przyszłym roku
. Foto: Electron, lic. CC 3.0 (wikimedia)

Posłuchaj

Posiedzenie komisji odbędzie się w sali konferencyjnej Urzędu Morskiego w Szczecinie
+
Dodaj do playlisty

- Wyniki produkcyjne Stoczni Szczecińskiej nie napawają optymizmem. W 2014 roku we wszystkich polskich stoczniach zwodowano 25 tysięcy ton stali, w tym udział Szczecina to zaledwie 3 tysiące ton - powiedział minister.

Marek Gróbarczyk podkreślił, że powstanie duże konsorcjum składające się z Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia oraz Szczecińskiego Konsorcjum Okrętowego. Dodał, że obecnie trwają prace nad pozyskaniem potężnego inwestora finansowego, który by zabezpieczył kapitał na realizację tego projektu. Zapewnił też, że już znaleziono inwestorów strategicznych, którzy zabezpieczą finansowo budowę nowych jednostek, przede wszystkim promów.

Plan naprawczy Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia

Podczas posiedzenia komisji Marek Różalski, prezes rady nadzorczej Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, poinformował, że w ciągu najbliższego miesiąca zostanie stworzony plan naprawczy firmy. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2007 roku zwodowano w polskich portach trzydzieści nowych statków, w 2014 jedynie osiem jednostek, w tym tylko dwie w Szczecinie. Dwa lata temu wszystkie dziewiętnaście zamówień okrętowych dotyczyło stoczni znajdujących się w województwie pomorskim.

Projekt ustawy stoczniowej

5 kwietnia 2016 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy stoczniowej, która ma na celu aktywizować budowę statków w Polsce. Zakłada on zerową stawkę VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla statków, holowników i lodołamaczy.

REKLAMA

Przewidziano wybór między obecnym 19 procentowym CIT a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. To ostatnie rozwiązanie dotyczy budowy statków pod klucz lub przebudowy jednostek, których całkowita wartość to co najmniej 5 milionów euro. Projekt obejmuje również możliwość rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią stoczni. Nowa ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku.

Plany związane z terminalem LNG w Świnoujściu

Posłowie wysłuchali także informacji na temat terminalu LNG w Świnoujściu.

- Dwa tygodnie temu wojewoda zachodniopomorski udzielił zezwolenia na funkcjonowanie gazoportu i w tym momencie gazoport jest w pełni sprawny i prawnie dopuszczony do eksploatacji - powiedział prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusza Słaboszewski.

- Pierwsze zawinięcie komercyjne ma nastąpić w połowie czerwca, a najpóźniej w lipcu - kontynuował Słaboszewski. - W pierwszym okresie planowane jest jedno zawinięcie miesięcznie, później docelowo dwa, a przy rozbudowie terminala trzy zawinięcia statków ze skroplonym gazem w miesiącu - dodał.

- Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stoi przed realizacją przedsięwzięcia polegającego na budowie stanowiska w porcie zewnętrznym gazoportu do reeksportu gazu, tak abyśmy mogli ten gaz nie tylko przekazywać drogą lądową, ale również od strony wody - powiedział Słaboszewski.

Przedstawiciele środowiska morskiego pytali m.in., czy jest przewidziana rozbudowa gazoportu i stworzenie terminala gazowego dla promów LNG.

- Przygotowujemy stanowisko dla statków do reeksportu gazu, także z możliwością tankowania paliwem jednostek, które się w najbliższym czasie pojawią na Morzu Bałtyckim - odpowiedział Słaboszewski. - Takie stanowisko przygotowujemy i takie stanowisko będzie realizowane, ale nie umiem teraz precyzyjnie określić, czy to będzie w ciągu pół roku, roku czy dwóch lat - dodał.

Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne terminalu na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki – podał pod koniec kwietnia Gaz-System. Rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury do 7,5 mld m sześc.

IAR/PAP, abo, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej