Polskie firmy w pułapce małej skali
Teoria ekonomii mówi, że im mniejsze przedsiębiorstwo, tym szybciej rośnie.
2016-06-03, 12:08
Posłuchaj
Tymczasem z raportu Małe i Średnie Firmy w Polsce: Bariery i Rozwój przygotowanego na zlecenia Banku Zachodniego WBK wynika, że wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstwa zwiększa się dynamika przychodów ze sprzedaży.
W Polsce jest inaczej
Teoria nie sprawdza się w praktyce, przynajmniej, jeśli chodzi o firmy działające w Polsce.
- Zwłaszcza mikro przedsiębiorstwa, które zatrudnią mniej niż 10 osób rozwijają się w średnim tempie 3 proc.. Tak wygląda sytuacja w ostatnich 10 latach. Są to dane na podstawie badania Polityki Insight dla Banku Zachodniego WBK. Dużo lepiej w tym zestawieniu wypadają firmy małe z dynamiką 5,6 proc., przedsiębiorstwa średnie mają wzrosty rzędu 9,9 proc. To jest niepokojące zjawisko. Te mikrofirmy powinny rozwijać się najszybciej – wyjaśnia Adam Czerniak, analityk Polityki Insight i SGH
Brakuje planu rozwoju
Ponadto mikrofirmy rozwijają się dwa razy wolniej od konkurencji nawet jak już urosną. Jest to tak zwana pułapka małej skali.
REKLAMA
- Mikroprzedsiębiorstwa, które zostały stworzone, by działać lokalnie, gdy wychodzą po za ten obszar wciąż mają dużo niższy potencjał rozwojowy niż większe firmy. Nie myślą one o dalszym rozwoju, nawet, jeśli lokalnie interes idzie dobrze – uważa gość.
Polscy przedsiębiorcy boją się
Pułapka małej skali najczęściej występuje w handlu detalicznym i usługach. Przedsiębiorcy uważają, że lepiej nie ryzykować, tylko robić to co robię najlepiej.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że ponad połowa polskich przedsiębiorców boi się porażki w biznesie, średnia unijna wynosi 40 proc.
- Po pierwsze brakuje wsparcia tzw. siatki bezpieczeństwa dla firm, którym się nie udało. Nie ma rządowych programów wsparcia. Powinno być tak, że firma, która zbankrutuje powinna mieć niskie koszty upadłości. Obecnie w naszym kraju są one dwukrotnie wyższe niż średnia w Unii Europejskiej. Druga rzecz dotyczy ryzyka. Powinno być tak, że ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej nie uderza w sytuację finansową przedsiębiorcy. Tymczasem bardzo często porażka w biznesie powoduje osobiste problemy finansowe. Jest również kwestia edukacji. Przedsiębiorcy mają niską wiedzę ekonomiczną, nie znają się na rachunkowości, na finansach. Przez to boją się rozwijać skali swojego biznesu – przekonuje gość.
REKLAMA
Dominik Olędzki, abo
REKLAMA