Polacy światowymi liderami w blokowaniu reklam w Internecie
Niemal co druga reklama w Polsce (42,24 proc.) została zablokowana przez internautów. Ten wynik plasuje internautów znad Wisły na pierwszym miejscu na świecie, mówi w Polskim Radiu 24 Maciej Sawa z Cloud Technologies.
2016-08-19, 10:17
Posłuchaj
- Internauci w Polsce blokują reklamy. Jest ich coraz więcej, rok do roku przybywa ich 40 proc. Dzisiaj mamy już ponad 7 mln użytkowników, którzy blokują reklamy – podaje liczby Maciej Sawa z Cloud Technologies. – Drugim krajem jest Wielka Brytania, która ma ponad 38 proc. internautów blokujących reklamy. Kraje skandynawskie, Norwegia, także jest na podium. Jeżeli chodzi o naszych najbliższych sąsiadów, to w Czechach jest to ok. 25 proc., czyli co czwarte wyświetlenie w Internecie jest blokowane. W Polsce jest to praktycznie co drugie – dodaje.
Najrzadziej reklamy blokują internauci w Brazylii (3,6 proc.), Paragwaju (3,9 proc.) oraz Wenezueli (8,7 proc.).
Straty dla wydawców…
Jak zaznacza ekspert, na świecie rynek blokowania reklam cały czas się powiększa.
- Użytkowników Internetu, którzy blokują reklamy, jest już ponad 200 mln. Sama wartość potencjalnych przychodów utraconych przez wydawców z powodu blokowania reklam szacowana jest na poziomie ponad 25 mld dolarów – mówi Maciej Sawa.
REKLAMA
Użytkownicy blokują reklamy, bo te często nie dość, że są nachalne, to jeszcze nijak się mają do zainteresowań internauty.
… ale i dla samych internautów
Jednak wbrew pozorom na blokowaniu reklam online tracą nie tylko wydawcy, lecz długofalowo - także sami internauci, którzy w przyszłości będą musieli po prostu płacić za dostęp do treści, a wcale - jak wynika z badań - nie są do tego skorzy.
- Biorąc pod uwagę wartość rynku reklamy w Internecie, szacowaną na ok. 3 mld zł, i mniej więcej ok. 20 mln użytkowników w polskim Internecie, wychodzi, że średnio użytkownik powinien zapłacić za dostęp do treści w Internecie ok. 128 zł. Jeżeli dalibyśmy użytkownikom możliwość zapłacenia tych pieniędzy, prawdopodobnie większość z nich by tego nie zrobiła. Z badań wynika, że średnio użytkownik płaci w ciągu całego roku ok. 50 zł za dostęp do treści. To nas stawia na jednym z ostatnich miejsc w Europie, jeśli chodzi o płatne dostępy do treści – wylicza gość Polskiego Radia 24.
W ubiegłym roku tylko co piąty polski internauta uiścił opłatę za dostęp do artykułów online.
REKLAMA
Problem mogą rozwiązać technologie, które pozwalają na wyświetlanie reklam nawet u tych użytkowników, którzy korzystają z wtyczek blokujących, ale jednocześnie promują reklamę spersonalizowaną, która nie irytuje internauty i pozwala zachować bezpłatny dostęp do treści.
Sylwia Zadrożna, awi
REKLAMA