Budowa trasy S1 ma się zakończyć w 2022 roku
W 2022 r. GDDKiA planuje zakończyć budowę ostatniego z brakujących dotąd odcinków trasy S1 w woj. śląskim. Fragmenty te: Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, Mysłowice – Bielsko-Biała oraz tzw. obejście Węgierskiej Górki, skierował w poniedziałek do realizacji minister infrastruktury.
2016-12-05, 15:57
Posłuchaj
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma na odcinkach Pyrzowice – Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza – Tychy, a także Bielsko-Biała – Przybędza oraz Milówka – Zwardoń.
Część pozostałych fragmentów ma inne kategorie, pozostałe były dotąd planowane. Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ostatnich latach przygotowywał projekty zmierzające do wypełnienia luk i ujednolicenia standardu tej arterii.
W poniedziałek rzecznik oddziału Marek Prusak przekazał aktualne harmonogramy realizacji poszczególnych inwestycji.
Przedsięwzięcie dotyczące liczącego niespełna 7,8 km odcinka drogi krajowej nr 1 na południowy wschód od węzła Podwarpie (do Dąbrowy Górniczej) zakłada przebudowę go do standardu trasy ekspresowej. Powstał już projekt, uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w marcu ub. roku minister infrastruktury uzgodnił tzw. program inwestycyjny.
Zmiany w harmonogramie
Przyjęty przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25) przewidział to zadanie na lata 2017-2020. Obecny harmonogram GDDKiA zakłada złożenie wniosku o zgodę na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) w IV kw. 2017 r., przetarg w 2018 r., podpisanie umowy w 2019 r. i zakończenie robót w 2021 r.
Największym ze skierowanych w poniedziałek do realizacji przedsięwzięć dotyczących S1 będzie ważna dla południowej części woj. śląskiego i zachodniej części woj. małopolskiego budowa liczącego ok. 40 km nowego odcinka tej arterii z Mysłowic do Bielska-Białej. W poprzednich latach m.in. z problemami uzgodniono przebieg trasy, która m.in. odciąży bardzo zatłoczoną dziś drogę nr 1 przez Tychy, Pszczynę i Czechowice-Dziedzice.
Nowy, liczący 39,7 km odcinek S1 od węzła Kosztowy w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej niemal w całości ma przebiegać przez teren woj. śląskiego. Do woj. małopolskiego ma dotrzeć licząca łącznie 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km).
Budowę tej nowej części S1 program poprzedniego rządu zakładał na lata 2018-2021. Projekt jest już gotowy. W czerwcu br. Dyrekcja uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W lipcu i sierpniu wpłynęły od niej odwołania, które są obecnie rozpatrywane.
Harmonogram GDDKiA przewiduje – przy założeniu, że decyzja środowiskowa uzyska walor ostateczności w I kw. 2017 r. - wszczęcie postępowania przetargowego w 2018 r., podpisanie umowy w 2019 r. i realizację do 2022 r.
Utrudniający przejazd z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu problem braku 8,5-kilometrowego odcinka S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki, ma szansę zostać rozwiązany w 2020 r.
GDDKiA planuje uzyskać dla tego przebiegającego w trudnym terenie odcinka (na którym przewidziano m.in. dwa dwukomorowe tunele o długości ok. 830 m i 980 m) zgodę na realizację w 2017 r., rozpocząć przetarg w tym samym roku, podpisać umowę z wykonawcą w 2018 r. i zakończyć prace dwa lata później.
Dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę”
Według wcześniejszych informacji obejście Węgierskiej Górki miało zostać sfinansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF). Według Prusaka obecnie GDDKiA planuje ponowny udział w kolejnej edycji konkursu o dofinansowanie z CEF.
Ponadto według informacji rzecznika katowickiego odcinka GDDKiA wciąż nie zakończył się przetarg na budowę drugiej jezdni obecnego jednojezdniowego odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie (ok. 9,5 km). Pierwotnie podpisanie umowy planowano w grudniu br.; wobec wielu pytań oferentów nadal trwa jednak wyjaśnianie specyfikacji przetargowej.
Obecny harmonogram realizacji przewiduje rozpoczęcie tam robót w II kw. 2017 r., a zakończenie w IV kw. 2019 r. Terminy te mogą ulec przesunięciu; wiele będzie zależało od finalizacji procedury przetargowej.
Premier: przywracamy polskie państwo, tam gdzie było zwijane
Przywracamy polskie państwo w tych regionach, gdzie było przez osiem lat przez PO-PSL zwijane - mówiła w poniedziałek w Bielsko-Białej premier Beata Szydło, nawiązując m.in. do realizacji śląskich odcinków drogi ekspresowej S1.
Premier zaznaczyła, że ogłasza bardzo ważną decyzję dla regionu. - To jest ważna inwestycja, która nie tylko będzie się przyczyniała do rozwoju, poprawi komunikację w regionie, będzie się przyczyniała do jego rozwoju. Jest to inwestycja, która pokazuje, że polska się rozwija - powiedziała szefowa rządu.
Jak zaznaczyła, rząd jest inicjatorem wielu gospodarczych projektów. Podkreśliła, że w poniedziałek wicepremier Mateusz Morawiecki podpisze kontrakt, który da wiele miejsc pracy. - Pojawi się nowy inwestor. To ważna inwestycja, która będzie realizowana na Dolnym Śląsku - podkreśliła premier.
Beata Szydło dodała, że szef MSWiA Mariusz Błaszczak otwiera kolejny posterunek policji w małej miejscowości. - Obiecaliśmy w kampanii wyborczej, że będziemy zajmowali się sprawami zwykłych ludzi, obywateli, realizować co oczekują, i wywiązujemy się z tych deklaracji. Przywracamy polskie państwo w tych regionach, miejscowościach, gdzie było przez osiem lat przez PO-PSL zwijane - oświadczyła.
REKLAMA
PAP, abo
REKLAMA