Polska żywność coraz lepiej znana za granicą
Nie sztuka wyprodukować, sztuka sprzedać - głosi podstawowa zasada marketingu. I w tej sztuce, kiedy chce się podbijać dalekie rynki zagraniczne, potrzebne jest czasem wsparcie administracji.
2016-12-07, 10:08
Posłuchaj
Producentom żywności udziela go Agencja Rynku Rolnego poprzez działania promocyjne.
W tym roku Agencja Rynku Rolnego zmieniła podejście do promocji zagranicznej - mówi jej prezes, Łukasz Hołubowski.
- Wykorzystujemy nowe kanały promocji, czyli internet, media społecznościowe. Wystawiamy się także tradycyjnie na wystawach światowych, ale w innej formule, występujemy na wyspach państwowych, gdzie jesteśmy oflagowani i mocno widoczni – wyjaśnia.
Różne kierunki ekspansji
Kierunki ekspansji gospodarczej i promocji są ustalane z Ministerstwami Rolnictwa i Rozwoju - dodaje Hołubowski.
- Kierunki to Afryka Północna, Bliski Wschód i kraje Dalekiego Wschodu, Chiny i teraz powoli także takie kraje jak Filipiny i Indonezja, w których mamy szansę zaistnieć na rynkach mleka. Bardzo korzystny okazał się kierunek bliskowschodni. Na targach w Dubaju udało nam się podpisać 45 umów – wylicza gość.
Współpraca między branżami
Ze wsparcia Agencji korzysta Zrzeszenie Producentów Owoców "Appolonia" z terenu grójeckiego. Uczestniczymy w kilku projektach promocyjnych na rożnych rynkach - mówi prezes Appolonii, Michał Lachowicz.
- Na przykład w projekcie Smaki Europy realizowanym razem przez branżę wędliniarską i owocową. Połączyliśmy nasze działania na rynku chińskim, algierskim i białoruskim. Mamy wsparcie ze strony naszej administracji. Często naszym wyjazdom towarzyszy wizyta na szczeblu rządowym – tłumacze rozmówca.
REKLAMA
Kluczem jest innowacja
Agencja postawiła też na działania i produkty innowacyjne - mówi Łukasz Hołubowski.
- Przygotowujemy je w oparciu o badania polskich naukowców z naukowcami chińskimi. Stosowanymi już bezpośrednio na rynek chiński, są to głównie produkty mleczne i różnego rodzaju odżywki – dodaje.
Wspierana jest polska produkcja, a to cieszy - podkreśla Michał Lachowicz.
W promocji Polski i polskich produktów potrzebna jest koordynacja działań od Polskiej Organizacji Turystycznej po Polską Agencję Inwestycji Zagranicznych. I to się dzieje - mówi prezes Agencji Rynku Rolnego.
W tym celu powoływana jest specjalna grupa, której zadaniem jest umożliwienie dotarcia do klientów na rynkach trzecich.
Aleksandra Tycner, abo
REKLAMA