Na promocjach chętniej kupujemy w klasycznych sklepach
W sklepach kończą się zimowe wyprzedaże, a tymczasem, jak wynika z najnowszego badania, tylko 40 procent cyfrowych konsumentów dokonało zakupów na promocjach pod koniec ubiegłego roku.
2017-02-17, 13:36
Posłuchaj
- Przez cyfrowych konsumentów rozumiem osoby, które mają ciągły dostęp do internetu, zarówno za pomocą urządzań stacjonarnych, jak i mobilnych. Dokonywali oni zakupów na promocjach, jednak większość z nich wybierało klasyczne sklepy. Niską popularnością cieszyły się inspirowane amerykańską tradycją takie promocje jak Czarny Piątek czy Cyfrowy Poniedziałek, wzięło w nich udział mniej niż 10 proc. naszych klientów - wyjaśnia Jan Karasek z firmy doradczej KPMG.
Tradycja wypiera nowoczesność
A to wynika m.in. z faktu, że oferty prezentowane na promocjach nie są aż tak atrakcyjne jak w USA czy nawet na Zachodzie Europy. A co ciekawe, cyfrowi konsumenci chętniej dokonywali zakupów w tradycyjnych sklepach niż w internecie
- Nadal sprzedawcy nie publikują informacji o dostępności danego towaru. Obawiamy się, że gdy coś kupimy, okaże się, że tego towaru nie ma. Z drugiej strony zakupy są chronione w kanałach on-line, mamy bezpłatne dostawy, jednak wątpliwości budzi forma zwrotu, czy będzie on bezpłatny i jak sprzedawca podejdzie do rozpatrzenia tego zwrotu – tłumaczy gość.
Mamy 14 dni na decyzję
Tymczasem zdecydowanie łatwiej jest dokonać zwrotu towarów zakupionych w internecie. Wtedy nie musimy podawać przyczyny rozmyślenia się z zakupu, ale mamy na to określony czas.
REKLAMA
- Mamy 14 dni, żeby odstąpić od umowy, potem musimy rzecz na własny koszt odesłać, a sprzedawca zwraca nam kwotę, którą zapłaciliśmy za rzecz i najniższy koszt przesyłki, czyli jeśli do wyboru mamy list, paczkę, lub kuriera, wybieramy kuriera, to sprzedawca ma prawo nam zwrócić na przesyłkę pocztową - wyjaśnia Andrzej Bućko, wiceprezes Federacji Konsumentów w Warszawie.
Nie zwrócimy w tradycyjnym sklepie
Natomiast w przypadku zakupów w tradycyjnych sklepach, zwrot kupionego towaru, zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
- Jeśli w sklepie obowiązuje dobry obyczaj wymiany i zwrotu wówczas konsument z dowodem zakupu, czyli paragonem, może daną rzecz w określonym czasie wymienić lub zwrócić - zaznacza Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Coraz więcej zakupów w sieci
I pomimo, że -jak pokazują badania- polscy klienci cyfrowi - na razie ostrożnie podchodzą do zakupów w sieci - to sprzedaż online będzie zyskiwała na znaczeniu.
REKLAMA
- Jest to nieunikniony trend, w Polsce pojawią się dodatkowe usługi w formie bezpłatnych zwrotów, czy dogodnych warunków ich rozpatrywania. Wolumen zakupów cyfrowych będzie wzrastał, bo jest to pochodną dojrzałości konsumentów i zaufania do rynku - dodaje Jan Karasek.
Dobrą informacją wynikającą z badania jest fakt, że ponad 60% ankietowanych, dokonało zakupów, które wcześniej zaplanowali. Zdaniem ekspertów - pokazuje to właściwe zarządzanie budżetem domowym, na który z kolei niezaplanowane wydatki - korzystnie nie wpływają.
Dominik Olędzki, abo
REKLAMA