Rząd wyda 100 mln zł na gry wideo

Od 5 maja producenci gier wideo będą mogli starać się o dotacje w drugiej edycji programu GameINN.

2017-04-04, 13:43

Rząd wyda 100 mln zł na gry wideo
Zdjęcie ilustracyjne. Kadr z gry "Wiedźmin". Foto: mat. promocyjne

Posłuchaj

O rządowych dotacjach na gry wideo w radiowej Jedynce (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Jest to rządowy program, w którym do rozdysponowania jest 100 mln złotych.

Polska branża gier radzi sobie w ostatnim czasie wręcz rewelacyjnie, bijąc kolejne rekordy sprzedaży i zdobywając uznanie graczy na całym świecie.
Powstaje więc pytanie, po co dofinansowywać coś, co bez wsparcia osiąga dobre wyniki?

- Staramy się inwestować środki publiczne w te obszary, które mają największy potencjał - mówił wczoraj wicepremier Jarosław Gowin. - Chodzi o potencjał wzrostu konkurencyjności, podbijania światowych rynków. Kluczowe jest, żeby te polskie produkty były coraz bardziej innowacyjne – dodaje.

Kto dostanie pieniądze?

W pierwszej edycji konkursu wsparcie zostało zwiększone z 80 do 116 mln złotych. W większości pieniądze trafiły do małych i średnich firm - podkreśla zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Aleksander Nawrat.

- Tylko trzy projekty wygrały duże przedsiębiorstwa. Natomiast 35 projektów to są mikro, małe i średnie firmy, czyli te które chcemy, żeby konkurowały. Najniższe dofinansowanie to 480 tys. zł, a najwyższe to ponad 3 mln zł dla jednego z dużych przedsiębiorstw – wyjaśnia gość.

W nowej edycji programu zmniejszono minimalną wartość projektu do 400 tysięcy złotych.

Rafał Trzeciakowski z Forum Obywatelskiego Rozwoju zaznacza, że nie jest to dotacja, po którą mogą sięgnąć mali , garażowi producenci.

REKLAMA

- Mały deweloper może w tej cenie wyprodukować dwie, czy gry komputerowe. Dotacje są na innowacyjne projekty, a nie na konkretne gry – mówi.

Firmom brakuje pracowników

Ekonomista FOR podkreśla też, że dostęp do kapitału nie jest największą barierą w rozwoju firm z sektora.

- Zeszłoroczna ankieta wśród dużych deweloperów sektora pokazuje, że głównym ich problemem są regulacje podatkowe i brak pracowników. Dostęp do kapitału jest najmniej znaczącą barierą rozwojową w tym sektorze. Jeśli to dofinansowanie będzie kontynuowana, to zacznie to wypierać prywatne źródła finansowania, takie jak giełda czy branżowi wydawcy – przekonuje rozmówca.

Sukces Wiedźmina

Dziś czołowi producenci gier z powodzeniem pozyskują finansowanie poprzez giełdę.
I widać, że jest to modny sektor, przede wszystkim na fali sukcesów jednej spółki- mówi Marcin Kiepas, główny analityk fundacji Fx Cuffs.
- CD Projekt z miesiąca na miesiąc poprawia swoje wyniki. Rosną ceny akcji, od początku roku już o 40 proc., ciągu roku zaś już o 180 proc.. To podgrzewa emocje, inwestorzy mają nadzieję, że inni producenci powtórzą sukces Wiedźmina, który sprzedał się w 25 mln kopii, a w ciągu półtora roku przychody z trzeciej części Wiedźmina wyniosły 1,5 mld zł – mówi.
 
Obecnie na rynku głównym warszawskiej giełdy jest notowanych sześciu producentów gier.

Wartość polskiej branży gier wideo jest szacowana na ponad 1,5 miliarda złotych.

REKLAMA

Karolina Mózgowiec, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej