Branża rowerowa staje się potęgą
Branża rowerowa to już całkiem spory segment gospodarki z ogromnym potencjałem na przyszłość. Ale potrzebuje dobrej infrastruktury i ta już w Polsce w wielu miejscach powstaje.
2018-01-10, 16:41
Posłuchaj
Budowę testowego odcinka ścieżki rowerowej wzdłuż południowego Bałtyku oraz promocję turystyki rowerowej obejmuje wspólny projekt Ministerstwa Rozwoju oraz partnera belgijskiego.
Budżet projektu obejmuje 800 tysięcy euro dofinansowania. W zasadzie projekt ma charakter głównie promocyjny z działaniami inwestycyjnymi.
- Chodzi o poprawę parametrów technicznych. Na odcinku 11 kilometrów istniejącej trasy rowerowej, która jest częścią europejskiej trasy EuroVelo, która łącznie liczy sobie 70 000 kilometrów. O wyjątkowym charakterze tego projektu może świadczyć udział partnera z Brukseli, chodzi o Europejską Federację Rowerzystów, która jest właścicielem marki EuroVelo - mówi Rafał Baliński, dyrektor Departamentu Współpracy Terytorialnej w Ministerstwie Rozwoju.
Nie tylko lśniący asfalt
Na tych 11 kilometrach będą testowane dobre praktyki z Niemiec i Danii.
- Instalowane będą lampy zasilane energią słoneczną, oświetlenie LED w nawierzchni, czyli tak zwany lśniący asfalt. W pobliżu plaż będą skrytki dla rowerzystów. Powstaną miejsca do drobnych napraw rowerowych. Będą również instalowane tablice z informacją o przebiegu drogi rowerowej EuroVelo oraz pobliskich atrakcjach - dodaje Baliński.
REKLAMA
Planowana jest również współpraca z biznesem, który może przygotować ofertę dla turystów wzdłuż tego szlaku.
Rowerów w naszym kraju jest coraz więcej
Jesteśmy też ich dużym producentem.
- Wyprzedzają nas w zasadzie tylko Włochy, Niemcy i w ostatnim roku wskoczyła przed nas Portugalia. Stało się tak, bo tamtejszy rząd mocno wspiera przemysł rowerowy i zlokalizowano tam duże fabryki Deklatlona. W Polsce mamy kilka krajowych marek i producentów, w naszym kraju również zlokalizowanych jest wiele montowni, które eksportują rowery głównie do innych krajów Unii Europejskiej. W Europie od 2002 roku sprzedaje się mniej więcej około 20 milionów rowerów. Najwięcej w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii. Jesteśmy na 7-8 miejscu z wynikiem około milion sztuk - mówi Mateusz Pytko, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
Ile zapłacimy za rower?
Rowery w Polsce nie są tanie, ale na Zachodzie ich cena jest znacznie wyższa.
- W Holandii wynosi ona około 840 euro, w Niemczech 550 euro, w Austrii 450 euro, a w Polsce 380 euro. Trzy pierwsze kwartały 2016 roku ekspert rowerów sięgnął 400 mln zł, import był w granicach 270 mln zł - dodaje Mateusz Pytko.
Do tego dochodzą rozmaite części i akcesoria rowerowe, więc w sumie ten rynek jest wart kilka razy więcej. Zaczyna być liczącym się segmentem gospodarki. I innowacyjnym - zważywszy, że i tu coraz większą rolę odgrywają rowery elektryczne, produkowane także w Polsce.
Inwestowanie więc w infrastrukturę rowerową jest ze wszech miar opłacalne - i dla gospodarki i dla zdrowia obywateli.
Aleksandra Tycner, abo
REKLAMA
REKLAMA