O finansach wciąż wiemy za mało. Jest nowy raport

44 procent Polaków ocenia swoją wiedzę o finansach jako dużą lub bardzo dużą, 18 procent jako małą lub bardzo małą - tak wynika z raportu zaprezentowanego podczas drugiego Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości. Większość pytanych - 73 procent - przyznała, że edukacja szkolna nie dostarcza wystarczającej wiedzy o finansach i gospodarce

2018-03-16, 09:23

O finansach wciąż wiemy za mało. Jest nowy raport
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Posłuchaj

O finansach wciąż wiemy za mało (Piotr Wardziak/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Przedstawiający raport prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz podkreśla, że mniej niż połowa Polaków dobrze oceniajacych swoje ekonomiczne kompetencje to dużo za mało w nowoczesnym społeczeństwie.

- Wiedza o finansach powinna towarzyszyć nam wszystkim, dlatego, że na co dzień podejmujemy decyzje dotyczące naszych finansów, tych na najbliższych tydzień, miesiąc, czy rok, ale przecież my musimy zadecydować o tym, jak będą wyglądały nasze finanse za kilkadziesiąt lat, gdy będziemy ma emeryturze. Żeby posiadać wiedzę w wieku 18 czy 20 lat, trzeba się tego uczyć w domu i szkole - dodaje.

Mało wiemy o IT i podatkach

Według badania Polacy sami przyznają, że najwieksze niedostatki wiedzy mają w dziedzienie wiedza cyberbezpieczeństwa i podatków. Więcej chcieliby też wiedzieć na temat kredytów i pożyczek oraz finansów publicznych. Współorganizator kongresu, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości Waldemar Zbytek ocenia, że podciągnać powinniśmy się niemal we wszystkich ważnych zagadnieniach gospodarczych. Jego zdaniem w ciągu ostatnich dwudziestu lat te kompetencje były traktowane w systemie edukacji nieco po macoszemu.

Młodzi wiedzą za mało

 
Z raportu wynika też, że prawie jedna trzecia młodych ludzi - do 29 roku życia - uważa, że ich wiedza finansowa jest zbyt mała. Zdaniem Waldemara Zbytka trzeba ją systematycznie upowszechniać od 1 klasy szkoły podstawowej. Jak mówi ekspert, programów i materiałów jest dużo, problemem jest natomiast skala dotarcia do dzieci i młodzieży z tą wiedzą. W dużych aglomeracjach raczej nie ma z tym problemu, ale im dalej od miast, tym jest trudniej.

Jak uczyć finansów?

 
Krzysztof Pietraszkiewicz dodaje, że można edukować w taki sposób by nie było to żmudne i nudne. Jego zdaniem, oprócz wykładów i zajęć teoretycznych powinno być też dużo zajęć praktycznych.

- Trzeba rozwiązywać konkretne testy, konkretne zadania. To może być bardzo przyjemna i pożyteczna zabawa - zaznacza.
 
Prawie połowa badanych stwierdziła, że wiedza finansowa pomaga uchronić się przed niebezpieczeństwami jak np. utrata oszczędności albo wpadnięcie w pętlę zadłużenia. Według jednej trzeciej taka wiedza jest potrzebna każdemu i przydaje się praktycznie w codziennym życiu.

REKLAMA

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Piotr Wardziak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej