Kongres Polska Wielki Projekt: przybywa czempionów w polskiej gospodarce
Listę polskich czempionów otwierają dziś KGHM, PKN Orlen oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
2018-05-18, 19:29
Posłuchaj
To firmy, które z nawiązką spełniają wymagania stawiane przed narodowymi czempionami, czyli są innowacyjne, działają aktywnie za granicą i są liderami w swoich dziedzinach.
─ Taki skład podium zaskoczeniem nie jest, ale w innych branżach też mamy duże szanse na sukces - mówi Wojciech Hann, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego.
Wśród czempionów polskie banki, firmy farmaceutyczne, meblarstwo
Jak podkreśla, strategia odpowiedzialnego rozwoju premiera Morawieckiego jest właściwa ścieżką definiującą te branże.
─ Wymienię software i związane z tym fintechy, które stawiają polskie banki na czubku piramidy innowacyjności, branżę farmaceutyczną czy meblarską i budowlaną, mówi Wojciech Hann.
REKLAMA
Coraz lepiej radzą sobie też producenci żywności - zwłaszcza na rynkach egzotycznych.
Ważna jest też wizja, długookresowy plan
Oprócz wielkości firmy mierzonej przychodem, zyskiem, eksportem czy zatrudnieniem ważna jest też jej wydajność, rola w branży, obecność na rynku międzynarodowym oraz inwestycje w rozwój i innowacyjność.
Jak wyjaśnia gość radiowej Jedynki, czempioni powinni mieś długookresową wizję wzrostu, plan wypłynięcia na wielkie wody.
─ I takie firmy już są, i tylko my o nich nie słyszeliśmy, mówi.
REKLAMA
Na razie wiadomo, że dalsze miejsca w pierwszej dziesiątce polskich czempionów zajmują Ciech, Synthos, Polpharma, Asseco, Comarch, Grupa Azoty i Boryszew.
Bardzo ważna innowacyjność
Rajmund Martyniuk, wiceprezes Polpharmy, która sprzedaje produkty w ponad 50 krajach na wszystkich kontynentach wyjaśnia, że w branży farmaceutycznej niezwykle ważna jest innowacyjność.
Podkreślą, że jego firma już od siedmiu lat przyjęła jako doktrynę inwestowania 7 procent przychodów w badania i rozwój.
REKLAMA
─ Wielkość firmy, która ma ok. miliarda obrotów rocznie, pozwala nam konkurować na europejskim rynku, chcielibyśmy też konkurować na rynku globalnym, mówi Martyniuk.
Budowanie międzynarodowej pozycji jednak musi potrwać
─ Aby dogonić tych największych na świecie, potrzeba jednak czasu - uważa Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
─ Warren Buffet często powtarza, że w inwestowaniu najważniejszą zmienną jest czas i to samo jest z firmami, których historia bardzo często rozpoczęła się w XIX wieku. I te firmy też zaczynały często od jednego patentu, a urosły do firm, które mają kilkadziesiąt miliardów obrotów rocznie, mówi gość Polskiego Radia.
Prawdopodobnie pierwszym czempionem narodowym była East India Company - spółka, która powstała w czasach świetności Imperium Brytyjskiego, a swoją pozycję zbudowała handlując produktami z Chin i Indii. Spełniała ona wszystkie kryteria narodowego czempiona - od realizacji interesu politycznego, poprzez silną ekspansję zagraniczną, aż po duże znaczenie polityczno-gospodarcze dla Wielkiej Brytanii.
REKLAMA
Sylwia Zadrożna, jk
REKLAMA