Polska koleją stoi. Rekordowa liczba pasażerów

Wubiegłym roku padł rekord na kolei, bo liczba pasażerów przekroczyła 300 milionów. Jak mówi Tomasz Frankowski z Urzędu Transportu Kolejowego, przyczynia się do tego poprawa komfortu podróży.

2018-08-07, 08:31

Polska koleją stoi. Rekordowa liczba pasażerów
Semafor/Shutterstock.com/fot.akhar Mar. Foto: .

Posłuchaj

Polska koleją stoi. Rekordowa liczba pasażerów (Sylwia Zadrożna/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

- Rośnie wygoda podróżowania. Widać to po wyposażeniu składów - prawie połowa elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażona jest już w klimatyzację. W przypadku wagonów jest to 1/3. Jeśli chodzi o szynobusy, to ponad 80 procent spalinowych zespołów trakcyjnych posiada klimatyzację. Nawet w takich warunkach jak teraz, gdy mamy 30 stopni Celsjusza, w środku powinno być przyjemnie chłodno - dodaje.

Wygoda podróży

 
Zdaniem Łukasza Malinowskiego redaktora naczelnego Rynku Kolejowego - zmiany w komforcie podróży widać najlepiej tam, gdzie pojawia się nowy tabor, a w ten w ostatnim czasie najwięcej inwestowały PKP Intercity.

- W przewozach między dużymi miastami jest znaczna poprawa w stosunku do tego, co było 5-10 lat temu. W kilku regionach, np. na Dolnym Śląsku czy w Wielkopolsce widać, że marszałkowie się dość mocno przyłożyli, zainwestowali w nowy tabor. I tam widzimy duży wzrost zainteresowania koleją - podkreśla ekspert.

Punktualnie na krótkich trasach

W tym kontekście warto też wspomnieć o Mazowszu i województwie łódzkim. Najbardziej punktualne w zeszłym roku były pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W przypadku pociągów dalekobieżnych, najbardziej punktualne były składy PKP Intercity.

W ubiegłym roku 90 procent pociągów przyjechało do stacji końcowej o czasie.

Sensowny rozkład jazdy

W ubiegłym roku średnio każdy Polak jechał pociągiem 8 razy, najczęściej w województwach pomorskim, mazowieckim i dolnośląskim. Aby zachęcić do podróżowania koleją przede wszystkim ceny biletów muszą być konkurencyjne w relacji do kosztów jazdy samochodem, ale nie tylko - bo dla pasażerów istotna jest też oferta. Łukasz Malinowski wskazuje, ze przypadku krótkich tras aglomeracyjnych ważna jest regularność i to, by pociągi odjeżdżały ze stacji w określonym takcie. Jeśli chodzi o dłuższe przejazdy, to - mówi ekspert- istotne jest, by rozkład był rozsądnie ułożony i by kolejne przejazdy "łączyły się" tak, by uniknąć sytuacji, w których pasażer zostaje późnym wieczorem na dworcu beż możliwości przesiadki w odpowiedni pociąg.

Liczy się też czystość w pociągach oraz dobra informacja. Ciągle pole do poprawy mamy w zakresie Wi-Fi w pociągach.

Średnia dla Europy to 20 przejazdów koleją rocznie. Polska jest tu w środku stawki. Zdecydowanie ranking ten wygrywają Szwajcarzy, którzy w ciągu roku jeżdżą pociągiem średnio 70 razy.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Sylwia Zadrożna, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej