Via Carpatią pojedziemy w Polsce w 2025 r.
Szlak komunikacyjny Północ-Południe czyli Via Carpatia, był tematem pierwszego posiedzenia Komisji Inicjatywy Środkowoeuropejskiej w Warszawie.
2018-09-25, 18:34
Posłuchaj
Projekt nabiera coraz realniejszych kształtów, ale potrzebne jest jego dofinansowanie także ze strony Komisji Europejskiej, uważają posłowie 10 krajów, którzy spotkali się w stolicy Polski.
Połączeń Północ-Południe w Europie brakuje. Via Carpatia jest projektem strategicznym, pozwala zacieśniać współpracę państw Trójmorza.
− W Polsce jej finansowanie jest zapewnione - podkreśla minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Polska wykorzystuje unijne fundusze do budowy swoich odcinków Via Carpatii
Jak wyjaśnia, z części tego dofinansowania już korzystamy – budując odcinki dróg między Lublinem a Rzeszowem, przygotowując inwestycję do Barwinka, czyli do południowej granicy Polski.
W Słowacji pojedziemy Via Carpatią w 2023 r., na Węgrzech w 2022 r, a w Polsce – w 2025 r.
Jak przypomniał minister Adamczyk, na ostatnim Forum Ekonomicznym w Krynicy, minister transportu Słowacji zapewnił, że w 2023 r. pojedziemy Via Carpatią przez ten kraj, a minister spraw zagranicznych Węgier zapewnił, że na Węgrzech pojedziemy tym szlakiem w 2022 r. Trwają przygotowania do tej inwestycji w Rumunii i Bułgarii.
− Zapewniłem, że na terenie naszego kraju pojedziemy Via Carpatią w 2025 r, mówi minister Adamczyk.
REKLAMA
− A do końca 2030 roku pojedziemy Via Carpatia z Kłajpedy do Tesalonik - zapewnił minister Adamczyk.
− Mamy też nadzieję, że i Łotwa i Estonia przystąpią do tego projektu, i projekt będzie realizowany w kierunku północnym, mówi Adamczyk.
Kraje związane z Via Carpatią starają się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej
− Obecnie wszystkie państwa uczestniczące w projekcie starają się o jego dofinansowanie przez Unię Europejską - powiedział Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury i Inicjatywy Środkowoeuropejskiej.
Jak przypomina, Unia Europejska przeznaczyła na to środki z programu „Łącząc Europę”.
− Polska ma środki na sfinansowanie całej drogi przez nasz kraj liczącej 660 kilometrów, zapewnia Rzońca.
− Inwestycje trwają we wszystkich krajach, ale chodzi też o czas - wyjaśnia Rzońca.
Na przykład Rumunia ma do wykonania najdroższy odcinek drogi i unijne wsparcie ułatwiłoby terminowe zakończenie prac i płynne przekazywanie poszczególnych odcinków szlaku Via Carpatia.
Przypomnijmy, że pomysł drogi Via Carpatia powstał w 2006 roku, a jego autorem był ówczesny prezydent Lech Kaczyński.
Aleksandra Tycner, jk
REKLAMA